Honda er nede i en bølgedal i Norge, det hjalp naturligvis heller ikke da nyheten kom om at fabrikken ikke lenger vil stå for importen. Men nå nærmer deg seg løsning med ny importør.
Honda er nede i en bølgedal i Norge, det hjalp naturligvis heller ikke da nyheten kom om at fabrikken ikke lenger vil stå for importen. Men nå nærmer deg seg løsning med ny importør.

Fabrikken trekker seg ut av Norge – nå går det mot løsning

Salget har vært dårlig i mange år.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I mars i år sprakk nyheten: Honda-fabrikken vil ikke lenger stå for import av bilene sine til Norge.

Det skapte naturligvis en hel del usikkerhet rundt merkets framtid i vårt marked.

For Honda kom dette etter mange år med svakt salg. Det japanske merket sliter i det norske markedet og har havnet litt i skyggen av en rekke konkurrenter de siste årene.

Dansker tar over?

Her handler det blant annet om et begrenset modellutvalg, også at Honda har manglet både elbiler og ladbare hybrider, som de siste årene har tatt store markedsandeler.

Nå ser det imidlertid ut som det går mot en løsning. Det velinformerte bransje-nettstedet Bilnytt (krever abonnement) skriver at flere aktører har vist sin interesse for å ta over Honda. Ifølge dem er danske Nic Christiansen den mest sannsynlige kandidaten til å ta over.

Slik havnet ikonet på norske skilter

Kan være god løsning

De er allerede store på bilimport og er per i dag etablert i det norske markedet, som importør av Land Rover og Jaguar. Nic Christiansen kjenner også Honda godt fra før, de har nemlig tidligere vært importør for merket i Danmark. En sannsynlig løsning nå, er at de blir ny importør for Honda både i Danmark og Norge, og dermed kan samordne virksomheten.

Broom-redaktør Knut Skogstad tror det kan være en god løsning for Honda:

– Ja, danskene har vist en offensiv holdning rundt salg og markedsføring av Land Rover og Jaguar her hjemme. Honda vil kunne utfylle dette godt. De er på ingen måte noen konkurrent til de andre to merkene og vil appellere til andre kundegrupper. Dermed unngår man også kannibalisering, som ofte er et problem når man skal ta seg av flere bilmerker samtidig, mener Knut.

Store planer: De skal mangedoble salget i Norge

Havnet i glemmeboka

– Men hvorfor har det gått så dårlig for Honda her hjemme?

– Den viktigste årsaken til det er nok produktene. Honda har manglet biler i viktige klasser. De har heller ikke klart å videreføre suksessen til den svært viktige familie-SUVen CR-V. Den var i mange år blant de mest solgte modellene i sin klasse og svært viktig for Honda, nå har den havnet litt i glemmeboka og er forbikjørt av mange konkurrenter.

– I tillegg har nok ikke Honda klart å markere seg godt nok markedsføringsmessig. De har rett og slett vært litt usynlige og pregløse. Da taper du fort mot større konkurrenter som har både flere produkter og mer markedskrefter, sier Broom-redaktøren.

Så langt i år er Honda-salget ned 1,6 prosent i Norge, mens totalmarkedet øker 2,3 prosent. med det er de nummer 20 blant personbilene, slått av merker som Tesla, Suzuki og Renault.

LES MER: Denne norske importøren har sagt opp alle forhandlerne sine

Honda var tidlig ute med folkelig SUV. Første generasjon CR-V ble da også en stor suksess i Norge og innledet en liten gullalder for merket her hjemme. Senere har de slitt med å følge opp denne suksessen.
Honda var tidlig ute med folkelig SUV. Første generasjon CR-V ble da også en stor suksess i Norge og innledet en liten gullalder for merket her hjemme. Senere har de slitt med å følge opp denne suksessen.

Brukt SUV? Dette kan være et veldig smart valg