Det å stampe i rushtrafikk til og fra jobb er ikke noe å trakte etter. NAF mener at flere nå må avtale fleksibel arbeidstid, slik at trafikken kan spres utover dagen. Illustrasjonsfoto
Det å stampe i rushtrafikk til og fra jobb er ikke noe å trakte etter. NAF mener at flere nå må avtale fleksibel arbeidstid, slik at trafikken kan spres utover dagen. Illustrasjonsfoto

Så enkelt styrer du unna bilkøen

NAF med klar oppfordring til norske arbeidstakere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fellesferien er over, og for mange melder hverdagen seg nå for fullt. Det inkluderer dessverre også rushtrafikken.

Fortsatt er det slik at bilen er nødvendig for mange av oss for å komme til og fra jobb. Tilbudet om offentlig transport er heller dårlig mange steder.

Så hva gjør en da for å unngå køkjøringen? NAF tror de har løsningen:

– Start høsten med å spørre sjefen om fleksitid. Dersom jobbtrafikken blir mer spredd i tid, frigjøres plass og køene blir redusert, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Oslo-bilister kaster bort 135 timer i kø – hvert år

Mer effektive

Halvparten av alle nordmenn vil bruke fleksibel arbeidstid for å unngå bilkø, viser en undersøkelse NAF har gjennomført.

Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, mener flere på be om fleksibel arbeidstid.
Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, mener flere på be om fleksibel arbeidstid. Foto: Erik Norrud

I følge samme undersøkelse har du et godt argument overfor sjefen for å flekse mer i arbeidshverdagen: Sju av ti spurte mener nemlig de blir mer produktive på jobben med fleksibel arbeidstid.

–- Fleksibel arbeidstid er en vinn-vinn situasjon. Går det raskere å komme seg til og fra jobb, får vi gjort mer, sier Sagedal, i en pressemelding.

NAF mener at mange yrker kan legge opp til mer fleksibel arbeidstid.

Slik gikk det da Bergen innførte rushtidsavgift

Bedre plass og høyere sikkerhet

– Hver av oss kan få sjefen til å tenke i nye baner og bryte faste mønstre, fortsetter Sagedal.

Mindre kø på veiene er ikke bare positivt for de som er avhengige av bilen i hverdagsreisen. Det vil også gjøre at kollektivtrafikken mange steder kommer raskere frem. Syklister vil også få bedre plass og ikke minst økt trygghet.

– Målet er selvsagt å få flest over på kollektivtransport og sykkel, men mange er fortsatt avhengige av bilen. Spres trafikken, vil alle trafikanter få en bedre, sikrere og mindre stressende hverdagsreise, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Her sover Tesla-sjåføren midt i rushtrafikken