Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ladbare hybrider har blitt det nye store blant norske bilkjøpere. En av bilprodusentene som virkelig har nytt godt av den utviklingen, er Mitsubishi.

De var nemlig tidlig ute med å tilby en SUV som var ladbar. Og kjøpe-kåte nordmenn lot ikke vente på seg.

Helt siden 2014 har Outlander vært eneste modell i sitt segment som har vært ladbar. Audi, BMW, Mercedes og Volvo har også SUV-er som kan kobles til en stikkontakt, men da blir prisen en helt annen.

I Norge koster Outlander PHEV fra 409.000 kroner, mens toppmodellen, som nordmenn flest vil ha, kommer på 444.000 kroner. Det er allerede en gunstig pris.

Men på bruktmarkedet får du ladbar Outlander helt ned i rundt 300.000 kroner. De snakker vi virkelig mye bil for pengene.

Denne bilen har mer enn doblet salget i Norge

Mange til salgs

For de som ikke har lyst å ta sjansen på å kjøpe en nybil, og frykter verditapet, kan det derfor være smart å sjekke bruktmarkedet. På finn.no ligger det i skrivende stund nesten 140 Outlander PHEV til salgs. Det er mye å velge mellom.

Prisene starter på 314.000 kroner, for en 2014-modell som har gått 99.000 kilometer.

Men du trenger ikke å legge mer enn 20.000-30.000 kroner til på bordet, for å finne et eksemplar med bare rundt halvparten av den kjørelengden.

– Jeg er sjokkert over forbruket

Mye utstyr

Det fine med de fleste bilene som ligger til salgs i Norge, er at de er godt utstyrt. Nordmenn er jo kjent for å være opptatt av en god porsjon utstyr, når vi skal handle bil.

Instyle er betegnelsen på den høyeste utstyrsnivå – som inkluderer både skinn, navigasjon og blue tooth. Mange har dessuten DAB-radio.

Du bør også finne deg et eksemplar som har hengerfeste og den nordiske utstyrspakken, som er best i det kalde klimaet vi har i Norge.

Motor- og coupevarmer er også et stort pluss når kulda setter inn for alvor. Både for komfort og forbruk.

Slik ser Outlander ut før faceliften. Ikke alle har sansen for den litt klumpete fronten.
Slik ser Outlander ut før faceliften. Ikke alle har sansen for den litt klumpete fronten.

Rekkevidde

Ikke alle importerte biler har ikke samme garanti som de norsksolgte. Men de som selges av forhandler, kan få utvidet garanti.

Outlander har altså både en elmotor og en bensinmotor. Totalt yter den 202 hk, og har en rekkevidde på inntil 55 kilometer. Det betyr at den er blant hybridene som kan kjøre lengst på strøm.

Likevel bør du nok ikke ta høyde for mer enn 30-40 kilometer som maksimal rekkevidde. På vinteren, når det er skikkelig kaldt, er den fort lavere.

Les vår vintertest av Outlander her

Forbruk

Interiøret i nye Outlander har fått et betydelig løft. Men fortsatt er det litt mye hardplast her ...
Interiøret i nye Outlander har fått et betydelig løft. Men fortsatt er det litt mye hardplast her ...

Snittforbruket på ladbare hybrider er alltid litt misvisende, men har mindre enn 30 kilometer til jobben, og kan lade der, kan du klare deg på et veldig beskjedent drivstoffbudsjett.

Opppgitt blandet forbruk er forøvrig 0,18 l/mil. Men ikke heng deg så mye opp i det. For å få et godt bilde av realistisk forbruk, må du analysere bruksmønsteret ditt.

Under vår testing var forbruket under langkjøring på 0,7 l/mil.

Facelift

I 2015 kom det en omfattende facelift på storselgeren. Det er faktisk snakk om mer enn 100 endringer, og det inkluderer et mer moderne design. I tillegg er interiøret fornyet og det har blitt lavere støynivå inne i bilen.

Den billigste utgaven av facelift-utgaven er en sort 2015-modell som er gått 29.000 kilometer. Prisen på denne er 388.000 kroner.

Hvis du har råd, bør du gå for den nye utgaven. Den ikke bare ser betydelig bedre ut, men har også mer utstyr.

Dette er en ekte sparebøsse på hjul

Ny modell

Som alltid i bilverden, så jobbes det hele tiden på spreng med å lage stadig nyere og bedre varianter.

Neste generasjon Outlander kommer trolig i 2018. Mitsubishi har vist flere konseptbiler allerede. Her kan det også skje ting med hensyn til rekkevidde. Verdt å ha i tankene, når en skal vurdere prisutviklingen.

Positivt: 4x4, ekstra bakkeklaring, mulighet til kjøring på ren strøm, bra utstyrsnivå og gunstig pris.

Negativt: Ikke engasjerende å kjøre, litt billig preg på interiøret (særlig før facelift), design (før facelift)

Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil