Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
404 Not Found

404 Not Found


nginx

Dette er en av de beste familiebilene du kan kjøpe

Ford Mondeo har vært en av Norges mest solgte familiebiler i en årrekke. Dagens utgave flytter lista mange hakk oppover på flere områder.
Ford Mondeo har vært en av Norges mest solgte familiebiler i en årrekke. Dagens utgave flytter lista mange hakk oppover på flere områder.
Topputgave av Ford Mondeo. Les testen:
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
404 Not Found

404 Not Found


nginx
404 Not Found

404 Not Found


nginx

Det er ikke så mange år siden familiebil automatisk betydde stasjonsvogn. Vi kjøpte dem i bøtter og spann. Store og fornuftige biler, med plass til alt en familie kan ha behov for å ha med seg (og det er ikke lite!).

Så kom SUV-ene og forsynte seg grovt av markedet. De tidligere familieheltene har havnet litt i skyggen, av biler som gjerne koster mer og veldig ofte tilbyr mindre plass enn en stasjonsvogn. Her handler det i stedet om design, image, høy sittestilling og gjerne firehjulstrekk.

En av dem som har fått merke det er Ford Mondeo. Det er ikke lenge siden den kom i helt ny utgave, likevel sliter den med salget. Mondeo er så langt i år nummer 18 blant Norges mest solgte bilmodeller, blant annet slått av hele fem (!) SUV-er.

Samtidig har bilen aldri vært bedre. Og ikke minst: Med denne generasjonen fikk Mondeo endelig firehjulstrekk igjen. Det er noe vi vet veldig mange nordmenn ønsker seg.

Nå har vi testet toppmodellen Mondeo Vignale AWD, med 2-liters dieselmotor. Det betyr i praksis 180 hestekrefter, svært mye utstyr og firehjulstrekk.

Startprisen er på 527.000 kroner. Med mye fint (men ikke så dyrt) ekstrautstyr ombord, ender prisen på 598.700 kroner. Det er nok i manges øyne dyrt for en Mondeo, nå skal vi finne ut om den kan forsvare prislappen.

Fronten er tøff, her sitter designet virkelig.
Fronten er tøff, her sitter designet virkelig.

Her er et nytt luksusmerke på plass i Norge

Hvordan er den å kjøre?

Tradisjonelt har Mondeo vært en av de aller mest kjøreglade bilene i klassen, Ford i Europa har lange tradisjoner med å satse på sporty kjøreegenskaper. Det har endret seg litt. Nå er det ikke vanskelig å merke at amerikansk smak har veid tungt.

Denne Mondeoen er nemlig en såkalt verdensbil. Det betyr at samme bil skal selges i en rekke land, med bare mindre endringer. I praksis har det tatt bort litt av de skarpe og presise kjøreegenskapene vi kjenner fra Mondeo tidligere. Nå er det mer fokus på komfort, der er den til gjengjeld minst like bra som konkurrenter fra merker med langt mer status.

I praksis er det sannsynligvis helt greit for de aller fleste kjøperne. For Mondeo er fortsatt en svært velkjørende bil. Komforten blir understreket av veldig bra støydemping. Den sluker motorvei-mil, her kan du virkelig kjøre langt uten å bli sliten.

Testbilen er utstyrt med Fords AWD firehjulstrekk. Det betyr at du kommer deg fram stort sett overalt hvor det er vei, også på vinteren. Vi nordmenn elsker firehjulstrekk og mange velger naturlig nok Mondeo med 4x4. Smart å ha, det gjør også bilen svært attraktiv i bruktmarkedet.

Førersetet er et godt sted å være. I Vignale-versjonen får du også spesielle setetrekk og skinntrukket dashbord, for å nevne noe.
Førersetet er et godt sted å være. I Vignale-versjonen får du også spesielle setetrekk og skinntrukket dashbord, for å nevne noe.

En annen Vignale: Dette er familiebil i snobbeklær

Hvordan er plassen?

Mondeo er blant klassens største biler. Særlig bredden gjør kupéen til et bra sted å være. Her kan du faktisk dra på tur med tre personer i baksetet, uten at de må skvise seg helt sammen.

Bagasjerommet er oppgitt til 500 liter. Det er ikke imponerende stort, men her skal du være klar over at de offisielle tallene noen ganger ikke helt stemmer med hvordan bagasjerommet oppleves i praksis. I Mondeo er det svært lett å få utnyttet all plassen. Det er også flere smarte ekstra-detaljer i bagasjerommet. Med baksetene nede, får du inn 1.605 liter.

Interiøret har det du trenger av oppbevaringsrom. To store koppholdere i midtkonsollen er naturligvis på plass. Alt virker gjennomtenkt og praktisk.

Ikke det største bagasjerommet i klassen, men det er lett å utnytte plassen. Pakker du i høyden, får du virkelig med deg mye.
Ikke det største bagasjerommet i klassen, men det er lett å utnytte plassen. Pakker du i høyden, får du virkelig med deg mye.

Også SUV-en Edge kommer i Vignale-versjon, les mer her:

Går den bra?

180 hestekrefter i en familiebil hadde vært voldsomme saker bare for noen år siden, nå er det slett ikke uvanlig. I Mondeo føles 180-hesteren som veldig riktig motorisering. Den er ikke spesielt rask (0-100 går på 8,1 sekunder), men det er krefter tilgjengelig hele tiden når du trenger dem. Forbikjøringer går uten problemer. Pluss også for god støydemping av motoren.

Mondeo var første ute blant Fords Vignale-modeller. Flere er på vei. 
Mondeo var første ute blant Fords Vignale-modeller. Flere er på vei. 

Forbruket er noe høyere enn på de beste konkurrentene. Det er oppgitt til 0,53 liter i gjennomsnitt. CO2-utslipp på 141 gram/km er heller ikke imponerende, og sladrer om at denne motoren ikke er helt siste nytt på markedet. Noe henger nok også sammen med at bilen er tung, med egenvekt på over 1.600 kilo. Fords Powershift-automat gjør en god jobb, selv om den skifter litt saktere og føles litt mer nølende enn de aller beste konkurrentene.

Manuell eller automat: Hva velger du?

Finest utenpå eller inni?

Denne Mondeo-generasjonen fikk mye skryt for designet da den kom, det gjelder særlig sedanmodellen. Stasjonsvogna er helt klart mest vellykket forfra. Her sitter den nye Ford-fronten som et skudd. Pluss også for stilig lysdesign, denne bilen legger du merke til når den dukker opp bak deg på kveldstid.

Hekken er den mest anonyme delen av Mondeo stasjonsvogn.
Hekken er den mest anonyme delen av Mondeo stasjonsvogn.

Hekken er mye mer ordinær og ligner til forveksling på forrige generasjon Mondeo. Her kunne designerne helt klart dratt på litt mer.

Interiørmessig er det også litt blandet. Testbilen har skinntrukket dashbord og mange fine detaljer. Men så kommer det vi mener trekker litt ned i flere nye Ford-modeller, nemlig mye hardplast i midtkonsollen. Her ødelegger Ford det som kunne vært et veldig bra totalinntrykk.

Når Vignale-utgavene har som målsetning blant annet å ta opp kampen mot premiumbilene i klassen, blir dette rett og slett litt for simpelt.

Interiøret er praktisk og funksjonelt, men ikke helt gjennomført. Litt mye billig plast trekker ned.
Interiøret er praktisk og funksjonelt, men ikke helt gjennomført. Litt mye billig plast trekker ned.

Dette ble kåret til årets beste bil-interiør

...og hva er konklusjonen?

Toppmodellen av Ford Mondeo er en tvers gjennom kompetent bil. På flere områder matcher den premiumkonkurrenter som koster til dels mye mer.

Ford Mondeo stv

Modell: Vignale 2,0 TDCI AWD

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 180 hk / 400 Nm

0-100 km/t: 8,1 sekunder

Toppfart: 216 km/t

L/B/H: 486/185/150 cm

Bagasjerom: 500 liter

Forbruk: 0,53 l/mil

Pris fra 527.000 kroner

Pris testbil: 598.700 kroner

Komfort og støydemping er helt i toppklasse. Bilen er rommelig og praktisk og denne motoriseringen passer den godt. Legg til 4x4 og ypperlig framkommelighet, og du har en bil som virkelig er fin å leve med i det daglige.

Vi liker også designet godt, særlig forfra. Der er Mondeo en av de tøffeste bilene i klassen.

Noe som trekker ned? Det er egentlig småting. Litt mye billig plast i interiøret er nevnt. Intotainmentsystemet (Sync 2) har brått blitt gammelt og tungvint sammenlignet med mange av konkurrentene. Nytt system kommer nå, og det er på tide.

Selve Vignale-konseptet virker også litt uforløst. Her signaliserte Ford store vyer i utgangspunktet. Det er for eksempel ingen Mondeo-merker på bilen, her står det bare "Ford" og "Vignale". Likevel er den helt klart en Mondeo i de aller flestes øyne. Slik sett fungerer dette mer som en ekstra utstyrsvariant. Du får ganske mye inkludert i Vignale-pakken, men samtidig er det nok smart å ta seg råd til endel ekstra. Ford er slett ikke ublu når de priser ekstrautstyret sitt.

Sluttsummen på testbilen er tett opptil 600.000 kroner. Det er mye for en stasjonsvogn i denne klassen. Men samtidig er det heller ikke mange tilsvarende biler som leverer så jevnt høyt som det Mondeo gjør.

Mondeo Hybrid: Fin bil, men noen har sovet i timen

Konkurransen i klassen er beintøff, men Ford Mondeo stasjonsvogn biter godt fra seg. 
Konkurransen i klassen er beintøff, men Ford Mondeo stasjonsvogn biter godt fra seg. 

VW Passat i lavpris-versjon: En grunn til at den knuser konkurrentene

Lik Broom på Facebook
404 Not Found

404 Not Found


nginx
404 Not Found

404 Not Found


nginx
404 Not Found

404 Not Found


nginx
404 Not Found

404 Not Found


nginx
404 Not Found

404 Not Found


nginx