Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Brexit har utløst stor uro i bilbransjen. En rekke bilmerker produserer biler i Storbritannia. Og nå er man usikre på hvilke konsekvenser britenes nei til EU vil gi. Flere bilprodusenter har satt nye investeringer på vent, inntil man vet mer om hva som kommer til å skje.

En av dem som er sterkt rammet av dette, er MG. De er nå i full gang med å gjøre comeback og har vært i Storbritannia i noen år, planen var opprinnelig å ekspandere videre ut i Europa fra 2018.

Men nå er det høyst usikkert hva som skjer med dette.

En av verdens største

Merket med de stolte sportsbiltradisjonene er nå Kina-eid. MG ble med i dragsuget da Rover gikk konkurs tilbake i 2005.

Nå er de eid av Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). De er verdens 11. største bilprodusent og har store ambisjoner for MG. Ikke minst i Europa, der de håper at en kjent merkevare skal gi dem et fortrinn sammenlignet med øvrige kinesiske bilprodusenter.

Les mer: Ti år siden dette bilmerket gikk konkurs

Alle planer er usikre

MG har designsenter i England, og de setter også sammen biler i den gigantiske Longbridge-fabrikken, hvor Rover tidligere hadde produksjon. Meningen var å eksportere biler herfra, og ut i Europa.

– Brexit-avstemningen har gjort alle umiddelbare planer usikre, inntil en ny handelsavtale med EU er framforhandlet.

Det sier Matthew Cheyne som er salgs- og markedsdirektør i MG, til bransje-nettstedet Automotive News.

En slik avtale kan komme til å ta tid. Dermed har ikke MG annet valg enn å stoppe opp og avvente.

Viktig bil

Dette skjer kort tid etter at MG har lansert den første av to kommende SUV-er som man har store forventninger til. GS er en kompakt bil på størrelse med Nissan Qashqai, men til betydelig lavere pris.

Denne blir sett på som en viktig spydspiss for merket. Markedet for SUV-er er sterkt økende, og i dette segmentet kan det være enklere å hente nye kunder, enn i mange andre. Snart kommer også en mindre crossover, på størrelse med Nissan Juke og Renault Captur, for å nevne noen.

Men når – eller om – disse kommer til resten av Europa er altså nå usikkert.

MG kommer til Europa med ny og billig SUV

Roadsteren TF ble siste nye modell fra MG før konkursen. Den fant også veien til Norge, i et brukbart antall eksemplarer.
Roadsteren TF ble siste nye modell fra MG før konkursen. Den fant også veien til Norge, i et brukbart antall eksemplarer.

Her er det konkurssalg på lekker familiebil