Ved å bruke partikkelfilter også på bensinmotorene sine, vil VW sørge for å være blant de mest miljøvennlige bilprodusentene på markedet. Tiltaket er ett av flere for å rette opp inntrykket etter Dieselgate-skandalen som rammet konsernet i fjor høst.
Ved å bruke partikkelfilter også på bensinmotorene sine, vil VW sørge for å være blant de mest miljøvennlige bilprodusentene på markedet. Tiltaket er ett av flere for å rette opp inntrykket etter Dieselgate-skandalen som rammet konsernet i fjor høst.

Slik skal VW rette opp et dårlig inntrykk

Dette blir snart bli standardutstyr på flere modeller.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dønningene etter VW-konsernets Dieselgate i fjor høst, har fortsatt ikke lagt seg. Den bevisste og systematiske juksingen med dieselmotorene i biler fra VW, Audi, Skoda og Seat, regnes som bilindustriens største skandale.

I ettertid har VW lagt seg flate. Nå er jobben med å rette opp inntrykket, og bygge opp igjen tilliten i full gang.

Et av tiltakene som kommer, er det vi omtaler her: Partikkelfilter for bensinmotorer. Dette har vært vanlig i en årrekke på dieselmotorer, men nå er det altså bensinmotorens tur.

Nå er Dieselgate-motorene testet

Audi A5 og VW Tiguan først

Partikkelfilteret skal fange opp de mikroskopiske sotpartiklene som oppstår i forbindelse med forbrenningen av drivstoffet i motoren.

Dette kan hindre opptil 90 prosent av utslippet av sotpartikler i luften, hevder VW i en pressemelding.

De første modellene som blir utstyrt med det nye filteret er VW Tiguan 1,4 TSI og Audi A5 2,0 TFSI.

Etterhvert skal alle bensinmotorene få dette filteret.

Brooms bilekspert: – Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt

VW Tiguan er en av modellene som skal få bensinmotor med partikkelfilter først.
VW Tiguan er en av modellene som skal få bensinmotor med partikkelfilter først.

Mer AdBlue

– Vi har utviklet stadig mer effektive motorer som slipper ut mindre CO2. Ved å levere partikkelfilter som standardutstyr reduserer vi utslippene fra våre moderne bensinmotorer ytterligere, sier sjef for forskning- og og utviklingsavdelingen, Dr. Ulrich Eichhorn.

Men det stopper ikke der. De vil også utstyre alle dieselbilene sine med AdBlue.

– I fremtiden vil alle våre modeller være utstyrt med den siste og mest effektive SCR-katalysator-teknologien, sier Eichhorn.

Bensin eller diesel: Det er det store spørsmålet

Beste produsent

VW har naturlig nok en ekstra sterk motivasjon for å få rensket litt opp i utslippene sine.

Men de leverer i praksis noen av de reneste motorene allerede. Det viser blant annet uavhengige analyser gjort av Emissions Analytics' EQUA Quality Indez, som har testet 440 av verden mest populære bilmodeller. Der VW-gruppen rangeres som beste produsent.

Det blir også spennende å se om flere produsenter hiver seg på trenden med partikkelfilter på bensinmotorer.

Dette kan redusere utslippene med 70 prosent!