Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da BMW lanserte dieselvarianten 535d av forrige generasjon av familiebilen 5-serie, fikk en samlet motorpresse hakeslepp. Sjelden hadde en dieselmotor vist til lignende ytelser og effekt. 286 hk og et eventyrlig høyt dreiemoment var resultatet. Top Gear testet den på bane, og ble rett og slett mektig imponert.

Men BMW ga seg ikke der. I 2012 kom de med en ny og enda hvassere oljebrenner: M550d. Den første M-bilen med dieselmotor!

Prisen startet på 1,2 millioner kroner. Med en passelig mengde utstyr endte den gjerne på 1,5-1,6 millioner.

Nå blir den din med nesten én million kroner i avslag på prisen.

Verditap: Derfor stuper noen biler i pris

Billigst

Det har rukket å dukke opp noen M550d på bruktmarkedet de siste par årene. Den klart billigste ligger til salgs for 619.000 kroner. Da snakker vi om en 2013-modell som har tilbakelagt 129.000 kilometer, og dermed er kjørt et stykke mer enn gjennomsnittet. Men her er det mye bil igjen.

Ikke er den sparsommelig utstyrt heller. Full M-pakke er på plass, elektriske komfortseter, head up display, stor stereo, stor navi, servolukking av dørene og nøkkelfri adgang og start, for å nevne noe.

Halv pris på unik versting – men tør du å kjøpe den?

Denne kraftkilden sørger for ekstreme ytelser i familiebilen. 
Denne kraftkilden sørger for ekstreme ytelser i familiebilen. 

Ytelser det lukter svidd av

Den virkelig rosinen i M550d-pølsa finner vi imidlertid under panseret. Her skjuler det seg en kraftpakke som overgår det meste av dieselmaskineri i dette segmentet: 3-liter volum, tre turboer, 6 sylindre, 381 hk og et dreiemoment på 740 Nm.

Dette gir deg sportsbilytelser det lukter svidd av. 0-100 km/t tar kun 4,9 sekunder. Toppfarten er 250 km/t.

Anonymt design

Den omtalte bilen er sort, med sort interiør. Akkurat slik mange foretrekker.

I utgangspunktet er den vanskelig å skille fra en vanlig 520d med 163 hk. Men modellbetegnelsen på bakluka, sølvfarget grill, litt større felger, et mørkt, firkantet eksosrør på hver side og speilhusene i matt sølv er blant detaljene som kjennere vil legge merke til.

Med andre ord er bilen i seg selv ganske anonym, men likevel slik at BMW-entusiaster vil nikke anerkjennende til deg.

Klikk her for å se hele annonsen

Lavt forbruk

M550d har dessuten firehjulsdrift, noe stadig flere nordmenn etterspør. Det kommer ekstra også godt med på akkurat denne bilen, da det er mye krefter som skal plantes i bakken.

En gledelig nyhet til, er at det hele leveres med et forbruk som slett ikke vraker privatøkonomien, heller. Oppgitt snittforbruk er nesten ubegripelig lavt: 0,64 l/mil.

Så tilfredsstiller da også motoren Euro 5-kravene. Men det må du huske på, at dieselmotorer er jo ikke det hotteste på markedet akkurat nå. Selv såpass moderne og avanserte utgaver som den vi snakker om her.

Interiøret BMW 5-serie er særdeles vellykket, med høy opplevd kvalitet og god funksjonalitet.
Interiøret BMW 5-serie er særdeles vellykket, med høy opplevd kvalitet og god funksjonalitet.

Risikerer å bli stengt ute

M550d har et NOx-utslipp på 63 mg/km, og når luftkvaliteten i de store byene blir dårlig på vinterstid, risikerer du å bli utestengt.

Men for folk flest er denne diesel-skrekken egentlig ganske overdrevet. De fleste bor uansett ikke midt i byen. Og det er kun på de aller verste dagene at du blir utestengt.

Om du skulle være gira på denne bilen, må du imidlertid huske på at vinterdekk ikke er inkludert i prisen.

Dessuten ser bilen ut til å være importert. Dermed får du ikke nødvendigvis de samme garantiavtalene som på norsk-solgte biler.

Ser du dette merket på bakluka av en BMW 5-serie, så vit at den har alvorlig mye krefter å rutte med.
Ser du dette merket på bakluka av en BMW 5-serie, så vit at den har alvorlig mye krefter å rutte med.

Verditap: 1,1 millioner kroner på tre år