Fisker Atlantic kom aldri lenger enn til prototype-stadiet, før bilprodusenten Fisker gikk konkurs. Men nå kan det bli comeback, fra Kina.
Fisker Atlantic kom aldri lenger enn til prototype-stadiet, før bilprodusenten Fisker gikk konkurs. Men nå kan det bli comeback, fra Kina.

Ble stoppet av konkurs – nå kan denne bli virkelighet

Kom aldri lenger enn til prototype første gang.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tre år er gått siden den amerikanske bilprodusenten Fisker gikk konkurs. Da hadde de rukket å produsere i underkant av 2.500 eksemplarer av luksus-hybriden Karma. Og de hadde svidd av veldig mye penger, på kort tid.

Ledet av den danske designeren Henrik Fisker hadde selskapet store vyer. De lykkes også å få både investorer og den amerikanske staten til å bidra med store summer. Karma fikk skryt både for design og ytelser, men Fisker hadde rett og slett ikke de nødvendige musklene til å klare å etablere seg som bilprodusent.

Bygge helt ny fabrikk

Konkursboet havnet etter hvert i Kina, og nå er spennende ting på gang. Wanxiang Corporation heter selskapet som tok over Fisker. De har nå skiftet navn på det til Karma, og jobber hardt med å få til et comeback.

Snart skal en oppdatert versjon av Karma produseres i USA. Nå tyder også mye på at Wanxiang skal bygge fabrikk i Kina.

De ønsker å investere over tre milliarder kroner i en helt ny fabrikk i Hangzou. Denne skal i starten ha en kapasitet på 50.000 biler årlig.

Wanxiang har rettighetene til å bruke både Fisker-navnet og de designskissene den danske bildesigneren og gründeren hadde laget før selskapet gikk konkurs.

Atlantic har et særpreget design, med mye bruk av glass.
Atlantic har et særpreget design, med mye bruk av glass.

Kjempet til det siste: Henrik Fisker forsøkte å redde selskapet

Aldri mer enn prototype

Det ønsker de tydeligvis å utnytte for alt det er verdt. Før de gikk konkurs, rakk Fisker å vise en modell nummer to, nemlig firedørs-coupéen Atlantic. De kom imidlertid aldri lenger enn til prototype-stadiet. Slik sett er den en langt mer interessant modell å satse på enn Karma, som nå nok oppfattes som gammel i markedet.

Planen til Wanxiang skal være å få i gang produksjonen av Atlantic i Kina, og at det skal bli den klart viktigste modellen for dem i starten. Av kapasiteten på 50.000 biler, har 39.000 blitt øremerket for Atlantic.

Det er også ventet at Karma vil få både en facelift og en teknologisk oppdatering før den går i produksjon igjen. Det er fortsatt et stykke dit, men samtidig vet vi at kinesiske myndigheter har økende fokus på biler med lavt utslipp. Her ligger det derfor an til gunstige ordninger for de som er tidlig i køen med å få i gang produksjon av slike i Kina.

Karma ble første og eneste bilmodell fra Fisker, før de gikk konkurs. Men det er ventet at også denne skal komme tilbake. Foto: Scanpix.
Karma ble første og eneste bilmodell fra Fisker, før de gikk konkurs. Men det er ventet at også denne skal komme tilbake. Foto: Scanpix. Foto: Fabrice Coffrini

Skulle utfordre blant andre Audi: Les mer om Fisker Atlantic her

Til salgs i Norge

Noen eksemplarer av Fisker Karma fant også veien til Norge. Et par av dem har ligget svært lenge til salgs i bruktmarkedet, ikke overraskende er dette tungsolgte saker.

I skrivende stund er det fire biler til salgs. Prisene varierer sterkt. Den rimeligste er en 2012-modell som har gått 54.000 kilometer, den blir din for 655.000 kroner, fra en privat selger.

I andre endel finner vi forhandleren som har en 2012-modell som ikke har gått mer enn 1.750 kilometer. Her er prisforlangende 1.095.000 kroner.

LES OGSÅ: 10 år siden dette bilmerket gikk konkurs

Kina er et svært spennende marked for de som satser på alternative drivstoff. Her kan det komme til å skje mye i årene som kommer. Det ønsker Wanxiang og Karma å være en del av.
Kina er et svært spennende marked for de som satser på alternative drivstoff. Her kan det komme til å skje mye i årene som kommer. Det ønsker Wanxiang og Karma å være en del av.

Her var et nytt bilmerke på plass i Norge