Slik jukset vogntog-sjåføren med førerkortet

– Det er ingen av oss som ønsker å møte disse på veiene.

Sjåføren hadde et forfalsket førerkort med ekstra bokstaver for førerkortklasser påført. Førerattesten som makedonske sjåfører må ha for å kunne kjøre i EU- og EØS-området var heller ikke i orden, og sjåføren manglet i tillegg pass. Foto: Statens vegvesen, rb.no/Amedia.
Sjåføren hadde et forfalsket førerkort med ekstra bokstaver for førerkortklasser påført. Førerattesten som makedonske sjåfører må ha for å kunne kjøre i EU- og EØS-området var heller ikke i orden, og sjåføren manglet i tillegg pass. Foto: Statens vegvesen, rb.no/Amedia.

Med falskt førerkort og ugyldig førerattest ble sjåføren stoppet på E6 ved Kløfta. Veivesenet jakter på verstingene i trafikken.

Fredag morgen ble en bulgarskregistrert bil med antatt makedonsk sjåfør stoppet på E6. Bilen var på vei til Ringnes bryggerier på Gjelleråsen med tombokser fra Sverige – på oppdrag for transport- og logistikkselskapet Freja. Det skriver Romerikes Blad.

Tredje på få uker

– Det viste seg at sjåføren hadde et forfalsket førerkort med ekstra bokstaver for førerkortklasser påført. Førerattesten som makedonske sjåfører må ha for å kunne kjøre i EU- og EØS-området var heller ikke i orden, og sjåføren manglet i tillegg pass, opplyser kontrolleder Bjørn Uno Rogneby ved Statens vegvesen på Jessheim.

Det var nettavisen Tungt.no som først omtalte saken mandag, etter å ha fortalt om flere lignende tilfeller tidligere.

Ifølge Tungt.no er dette den tredje bilen på bare få uker der sjåføren er stoppet med falske eller ugyldige papirer – for samme transportkjøper, speditør og transportoppdrag.

Luke ut verstingene

– Det har vært mange tilfeller der fellesnevneren er bulgarske biler med makedonske sjåfører som har falske papirer. Når vi finner falsk dokumentasjon, er det politiet som håndhever sakene videre – så også i dette siste tilfellet. Vår oppgave er å luke ut verstingene i trafikken, de som ikke har noe på veien å gjøre, sier Rogneby til RB.

Han opplyser at det kontrollstasjonen på Jessheim alene tar i snitt ett falskt førerkort i måneden, og sjåførene er i all hovedsak i transportbransjen.

– Det kan være mange grunner til at sjåførene ikke har papirene i orden, men det er uansett ingen av oss som ønsker å møte disse på veien, påpeker Bjørn Uno Rogneby.

Innfører strakstiltak

Kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard hos Ringnes vil ikke kommentere de konkrete tilfellene der Freja-biler på vei til bryggeriet på Gjelleråsen er stoppet.

– Men jeg kan forsikre at vi stiller strenge krav til alle våre leverandører, og vi forventer at de innfrir disse kravene. Dersom det viser seg at kravene ikke etterfølges, vil det naturligvis få konsekvenser, sier Bruusgaard til Romerikes Blad.

Som et strakstiltak overfor Freja, krever Ringnes nå i første omgang at distribusjonsselskapet ikke benytter bulgarske selskaper og biler og makedonske sjåfører, ettersom disse synes å være overrepresentert i disse sakene.

– Deretter vil vi jobbe videre med hvordan vi skal løse denne distribusjonen framover. Vi har ettårskontrakter på denne typen oppdrag, og det er naturlig at vi vurderer både ulike selskaper og distribusjonsformer, sier Bruusgaard, som understreker at Ringnes er opptatt av å opptre ansvarlig.

– Påstander om lovbrudd er meget alvorlig og vil alltid ha høyeste prioritet i Ringnes, forsikrer Nicolay Bruusgaard.

Flere datoer: Det falske førerkortet har fått nye datoer på baksida som følge av de nye førerkortklassene på fronten.Foto: Statens vegvesen, rb.no/Amedia.
Flere datoer: Det falske førerkortet har fått nye datoer på baksida som følge av de nye førerkortklassene på fronten.Foto: Statens vegvesen, rb.no/Amedia.

Har sagt opp avtalen

Også transport- og logistikkselskapet som har kjørt de aktuelle transportene for Ringnes er opptatt av å få ordnet opp i den ulovlige kjøringen.

– Dette er beklagelig og kjedelig. Vi tar det svært alvorlig, sier Jörgen Magnusson, som er managing director i Freja Sverige, til Romerikes Blad.

Magnusson forteller at sjåføren ikke er ansatt i Freja, men gjennom et spedisjonsfirma. Det er dette firmaet som har ansvaret for å sjekke at sjåførene har papirene i orden. Freja har nå sagt opp avtalen med spedisjonsfirmaet, fordi de ikke fulgte lover og reguleringer.

I forbindelse med ferieavvikling har sjåfører blitt byttet ut.

Magnusson forklarer at dette sannsynligvis er årsaken til at papirene ikke har blitt sjekket.

– Speditøren har byttet sjåfører som har blitt tatt inn tilfeldig. Det er veldig kjedelig, men det er bra at politiet finnes der, sier Magnusson.

– Hva skal dere gjøre for å unngå at noe tilsvarende skjer i framtida?

– Man kan aldri garantere det. Derimot kan man sørge for at det får konsekvenser. Vi har interne kontroller av førerkort, og rutinene våre har fungert veldig bra. Vi har også en dialog med det svenske politiet, som bidrar med kontroll av dokumentene, sier Magnusson.

Du kan lese mer om bil og trafikk på rb.no – her:

Vogntoget ble knipset i fotoboks 11 (!) ganger – men her var det stopp!