DÅRLIG START: På vei til ferieparadiset fikk Aasmund beskjed om at hotellbestillingen hadde blitt kansellert. Det ble en hektisk kveld for å finne et nytt sted å bo. Foto: Privat. 
DÅRLIG START: På vei til ferieparadiset fikk Aasmund beskjed om at hotellbestillingen hadde blitt kansellert. Det ble en hektisk kveld for å finne et nytt sted å bo. Foto: Privat. 

Expedia kansellerte Aasmunds (28) bestilling mens han satt på flyet

Kun timer unna fra å lande på Kreta, mottok Aasmund Endresen (28) en e-post fra Expedia om at hotellet deres var kansellert.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Se for deg at du har pakket kofferten, trukket ut stikkontakter, satt posten på vent og allerede puttet på yndlingssandalene.

Du er fullstendig klar for en uke med sol, paraplydrinker på stranden og bekymringsfri ferie. Men på flyet på vei ned, mottar du en e-post:

«Hotellbookingen din er blitt kansellert.»

Fikk beskjed kun timer før

Dette var det som skjedde med Aasmund Endresen (28) da han var på vei ned til Kreta i Hellas med kjæresten og hennes foreldre.

Mens de satt på flyet, mottok de en e-post fra Expedia, som de hadde bestilt hotell gjennom:

– Vi satt på wifi på flyet, og da fikk vi en mail om at bestillingen på hotellet var kansellert, og at vi måtte ringe dem når vi kom frem, forteller Endresen til TV 2.

De stod dermed plutselig uten hotell for hele ferieoppholdet.

Lettere bekymret prøvde de å få tak i kundeservice hos Expedia med én gang de landet lørdag ettermiddag, men uten å få noe hjelp.

– Vi har prøvd å komme i kontakt med dem seks ganger nå, hvorav de både har lagt på og sagt at de skulle ringe tilbake, men ikke gjort det, fortalte Endresen til TV 2 sent lørdag kveld.

Alle hotellene var fullbooket

De hadde prøvd å dra til hotellet hvor de opprinnelig skulle bo, men der var det helt fullbooket.

I sin fortvilelse forsøkte følget å få tak i et hotell gjennom Hotels.com i stedet, men også denne operatøren ga dem feilinformasjon når det gjaldt ledige hotell. Det hele endte med at de tok en taxi til et nytt hotell, som også viste seg å være fullbooket.

Da TV 2 snakket med Endresen i 23-tiden lørdag kveld, hadde de fremdeles ikke funnet et ledig hotell i Platanias, området på Kreta hvor de befant seg.

– De i resepsjonene sier det ikke noe ledig i området i det hele tatt. Akkurat nå er vi rimelig rådville, og aner ikke hvordan natten vil gå i et fremmed land uten noe sted å dra eller sove, sa Endresen lørdag kveld.

I tillegg til at de ikke hadde noe sted å bo, begynte hele affæren etter hvert å bli kostbar.

– Vi har jo måttet ringe dem flere ganger over lengre tid. I tillegg har vi måttet ta taxi mellom forskjellige hotell her nede.

Hotellet: – Dette skjer stadig vekk

De hotellansatte har fortalt paret at det ikke er første gang de opplever å få gjester innom i samme situasjon som Endresen, kjæresten og svigerforeldrene befant seg i.

– Han jeg snakket med på første hotellet sa at sånne ting skjer hele tiden, at de er overbooket, men at selskapet lar folk booke likevel.

Hotellet var også frustrert over feilen.

– Da vi snakket med de ansatte på hotellet, sa de at de hadde sendt mail til Expedia for en uke siden om at det var fullt. Kundeservice hos Expedia sa at de først fikk mailen i dag. Hotellet hadde også ringt for å dobbeltsjekke i dag tidlig, og da hadde Expedia sagt at alt var i orden og at kundene var informert.

– Jeg hadde forventet mer profesjonalitet av en så stor aktør, sier Endresen.

Skal være behjelpelig med nytt sted

– Vi prøver å sørge for at våre kunder får en best mulig reise når de bestiller gjennom Expedia. Det er riktig at hotellet var overbooket i denne aktuelle saken, men det er ikke noe vi opplever ofte, skriver reiseoperatøren Expedia i en epost til TV 2.

Reisebyrået legger til at dersom en slik overbooking likevel finner sted finnes ulike prosedyrer slik at hotellene kan hjelpe de besøkende med å finne et annet, tilsvarende, overnattingssted.

– Vi har forsøkt å komme i kontakt med reisefølget, både via telefon og epost, for å løse denne saken, sier Expedia.

Hadde flaks

Søndag forteller Endresen at situasjonen til slutt ordnet seg for dem nærmere midnatt lørdag kveld.

– Vi har hatt veldig flaks, men ikke takket være Expedia. Vi fikk ordnet oss i går takket være det ene hotellet; de tok ansvar der Expedia ikke gjorde det, sier han.

Et av hotellene hadde hjulpet dem med å til slutt finne et rom på et annet hotell for den første natten. Søndag formiddag fant de ut at en ferievilla hadde blitt kansellert for perioden de skulle være der, og slo til.

– Det har jo føltes helt umulig å ordne opp i det her. Nå vi vil bare kunne nyte ferien så lenge vi har den.