Det er tøff kamp om nybilkjøperne, og leasing blir også stadig mer aktuelt for flere av oss.

Her har det dukket opp veldig mange gode tilbud i det siste. Det gjør at markedet for privatleasing av biler har økt. Blant fordelene er at dette gir et svært forutsigbart bilhold. Man vet akkurat hva bilen koster hver måned og verditapet er ingen bekymring.

Har du litt jobbkjøring med kjøregodtgjørelse, skal det ikke mye til å dekke inn leasingutgiftene. Du trenger ikke kjøre veldig langt for at bilholdet blir tilnærmet gratis. Årsaken er lave renter, høy konkurranse og nye bilmodeller tilpasset det norske avgiftssystemet.

To mil hver vei

Kjører du 42 kilometer om dagen, kan det betale en splitter ny Golf GTE med 204 hestekrefter. Det viser beregninger gjort at teknologiselskapet AutoGear, som tilbyr elektronisk kjørebok.

– Hybridbilen Golf GTE kan privatleases til 3.600 kroner per måned. Med statens sats for kjøregodtgjørelse på 4,10 kroner per kilometer, vil dette dekkes inn av en daglig tur på drøye to mil hver vei, sier daglig leder i AutoGear, Annar Bøhn.

Eksempelet er regnet ut fra en tilbudsavtale hentet i juni 2016, basert på en treårig avtale med 45.000 kilometer og null i innskudd. Bilen er oppgitt å kunne kjøre opptil fem mil på elektrisk motor, så i teorien kan også drivstoffutgiftene bli svært beskjedne.

Golf GTE: Ikke rart at mange ønsker seg dette nå!

Usikkerhet i markedet

– Andre biler vil selvsagt ha andre regnestykker, og det finnes også rimeligere biler som kommer enda bedre ut. Uansett om du har dyr eller rimelig bil, er kjøregodtgjørelsen den samme. For mange kan det lønne seg å anskaffe en egen bil til jobbkjøring, dersom man kjører en del i jobbsammenheng, fortsetter Bøhn.

Brooms bilekspert Benny Christensen mener leasing kan være et smart alternativ akkurat nå.

– Ja, i alle fall for endel biler. Akkurat nå er det en usikkerhet i markedet som går på verditap, både for dieselbiler og de fleste ladbare biler. Det har aldri vært vanskeligere å spå hva disse bilene vil være verdt om tre til fem år. Som nybilkjøper tar man dermed en betydelig risiko, det slipper man hvis man leaser bil i stedet, sier Benny.

Frakjørt om noen år

Han utdyper det slik:

– Dieselbiler har framstått som den store, stygge ulven i bilmarkedet de siste årene. Her har politikerne også bidratt sterkt, med mange kortsiktige utslipp. Jeg tror absolutt diesel vil være med i mange år framover, men det er betydelig usikkerhet rundt bruktverdiene her, i alle fall på mindre biler.

– Når det gjelder ladbare biler, går utviklingen fort. Det som er best i klassen i dag, kan være frakjørt om bare noen år. Det gjør det vanskelig å vurdere verditapet. Nettopp derfor kan leasing være ekstra smart på disse bilene, det er i praksis en forsikring mot å tape mye penger, sier Benny.

LES OGSÅ: Bensin, hybrid eller diesel – hva er best?

NAF: Vinn-vinn

Norges Automobilforbund (NAF) ser potensialet i at flere velger miljøvennlig transport i jobbsammenheng.

– Det er veldig mange som bruker privat bil i jobben, enten de skal møte forretningsforbindelser eller er på reise. Har du en jobb hvor du fører kjøregodtgjørelse, er nye miljøvennlige biler veldig gunstige. I tillegg til lønnsomheten for deg som bilfører, bidrar du til å redusere utslippene både privat og på jobben. Det vinner både arbeidsgiver, arbeidstaker og miljøet på, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Regnestykket er ikke helt uten forbehold. Både forsikring, årsavgift og andre driftskostnader kommer i tillegg. Så helt gratis blir bilen ikke. På den annen side vil 42 kilometer om dagen summere seg til 11 000 kilometer i året, noe som gir deg 4 000 kilometer «gratis» bil til privat kjøring innenfor rammene av en vanlig leasingavtale.

Jo, du kan faktisk ha nybil for 500 kroner i måneden