Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det startet på 70-tallet og utover på 80-tallet var det gullalder for GTI-bilene Biltypen fikk sitt store gjennombrudd med VW Golf GTI. Og de øvrige bilprodusentene var ikke sene med å kaste seg på da de oppdaget for en suksess den modellen ble.

Oppskriften var enkel: Ta en helt vanlig småbil, putt inn en (for datiden) stor motor, stram opp understellet og gi den litt ekstra styling. Og vips hadde man en modell veldig mange hadde lyst på.

Sinna og med røde gulvtepper

En av de virkelige klassikerne fra denne tiden er Peugeot 205 GTI.

– Så sinna at selv gulvteppene var knallrøde, har vår egen Benny sagt om den.

Han har selv stor sans for denne modellen, og han er absolutt ikke alene om det.

Det har vi akkurat fått et nytt bevis for, da en 1989-modell 205 1,9 GTI forleden ble solgt av Silverstone Auctions i England.

Bilen beteges "som ny", her det mye som vitner om svært forsiktig bruk. Foto: Silverstone Auctions
Bilen beteges "som ny", her det mye som vitner om svært forsiktig bruk. Foto: Silverstone Auctions

80-tallets morsomste? Les mer om 205 GTI her:

Ikke gått mer enn 12.000 km.

I utgangspunktet var det ventet at bilen skulle gå for rundt 18.000 pund, eller i underkant av 200.000 kroner. Slik gikk det ikke. Budene stoppet ikke før de var oppe i 30.938 pund. I disse etter-Brexit-tider tilsvarer det 345.000 kroner. Det skal være ny prisrekord for en 205 GTI.

Da skjønner du sikkert at det ikke er snakk om hvilken som helst 205 GTI heller. Nei, dette eksemplaret skal være helt som nytt. Bilen har ikke rullet mer enn drøye 12.000 kilometer, og har hatt samme eier hele tiden. Alt fra lakk til setetrekk skal være i i perfekt tilstand, baksetet har knapt vært i bruk.

Klassikeren er faktisk 23 år gammel

Kom som 1988-modell

Det er heller ingen merker på dashbordet, der den originale radio/kassettspilleren naturligvis er intakt. Gulvteppene ser også særdeles strøkne ut.

De originale dekkene står forresten også på bilen. De er helt sikkert ikke utslitte, men etter alle disse årene er nok ikke gummien akkurat som den bør være.

205 GTI kom forresten med 1,9-liters motor og 130 hk første gang som 1988-modell. I forhold til utgaven med 1,6-liters motor har denne mer krefter, 15-tommers hjul samt oppgradert interiør. Den kunne nå bestilles med både servostyring og skinninteriør. Det som fra før var skikkelig morsomt ble nå enda morsommere.

To eksemplarer i Norge

I skrivende stund er det to eksemplarer av 205 GTI til salgs i bruktmarkedet i Norge, begge finner du på autodb.

Her snakker vi en helt annen tilstand enn eksemplaret som ble solgt i England, til gjengjeld er også prisene langt lavere. Men pene eksemplarer er på full fart opp i pris i Norge også, disse bilene har forlengst blitt samlerobjekter.

Klikk her for å se de to bilene som er til salgs i Norge

Vi gjør oppmerksom på at autodb og broom har samme eier, nemlig Egmont.

Tidsriktig interiør, også det i særdeles god stand. Foto: Silverstone Auctions
Tidsriktig interiør, også det i særdeles god stand. Foto: Silverstone Auctions

Flere morsomme GTI-er, les mer om dem her: