Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Du skriver ofte om viktigheten av å sjekke servicehefte ved kjøp av bruktbil, men hva ser du egentlig etter annet enn at den fulgt intervallene? Og hva tenker du om selgere som sier de har tatt servicen på egen hånd?

Benny svarer:

Heisann! Jeg mener at serviceheftet er et viktig verdidokument. Et dokument som kan være verdt flerfoldige tusen kroner.

Dette er langt mer enn ei "lefse" med noen stempler i. Serviceheftet forteller ikke så rent lite om bilens historikk og hvordan den har blitt tatt vare på av tidligere eier, og hvordan livet til bilen har vært.

Før jeg begynte i Broom, jobbet jeg mange år i bilbransjen. Både med salg og ettermarkedstjenester. Ved takst/prissetting av innbyttebil, var alltid serviceheftet noe av det aller første jeg sjekket.

Komplett hefte med stempel fra merkeforhandler forteller at bilen er godt fulgt opp, også at eventuelle tilbakekallinger og oppgraderinger trolig er gjort. Det forteller også at eieren har vært glad i bilen sin og skjøttet den godt. Trolig med godt stell ellers også, i form av vask, polering og fiksing av småting underveis.

Et servicehefte med bare sporadiske stempler, og kanskje noen fra billigkjeder, sier noe om at eieren kanskje har vært litt kjipere. Kanskje mangler de viktige servicene som innbefatter bytte av registerreim, eller olje på automat-girkassen? Dette er i så fall ting man bør gjøre nå for å være på den sikre siden. Det medfører selvfølgelig også utgifter. Hva med eventuelle oppgraderinger fra fabrikken underveis – har de egentlig blitt gjort?

En bil uten stempler i serviceheftet i det hele tatt forteller forteller gjerne om at her har noen gitt f... og jeg hadde i alle fall styrt unna. Selv om bilen ikke er gammel, kan man få problemer i forhold til garanti og eventuelle reklamasjoner.

Kanskje kan man også få senskader på grunn av at det er slurvet - ikke i dag, ikke i morgen, men kanskje om to år? Slik som et kostbart turbohavari fordi tidligere eier hadde kjørt to år og 45.000 km uten å bytte olje når da bilen var ny.

Oljeskift: Du sparer mye på å gjøre det selv

Når man skrur selv

En del, inklusive meg selv, liker å skru og fikse på egenhånd. På nyere biler kan dette skape trøbbel med garantien, så her bør man tenke seg om. På eldre biler og med dagens verkstedpriser så har jeg full forståelse for at mange velger å gjøre jobben selv, om de er kvalifisert.

Jeg skriver det inn i serviceboka, selv om jeg gjør jobben selv, og tar vare på kvitteringen med servicedelene jeg har kjøpt. Ikke like bra som et stempel fra en merkeforhandler, men det får gå.

I vår skiftet jeg registerreim på en eldre VW Golf cab jeg har. Jeg gjorde det samme der. Skrev inn i serviceboka og la ved kvittering for kjøp av vannpumpe, strammehjul, simmring og reim. Jeg tok også et par bilder underveis. Da har jeg god dokumentasjon på både hva som ble gjort og når. Jeg tenker at det gir en trygghet for meg, som vet at jeg har en forholdsvis driftsikker bil og at det er et godt signal til neste eier, når den tid kommer.

Piratdeler: Kan jeg ta med egne deler på verkstedet?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: