Ny Saab kan man bare glemme nå, men på bruktmarkedet lever de fortsatt i beste velgående. 
Ny Saab kan man bare glemme nå, men på bruktmarkedet lever de fortsatt i beste velgående. 

Her kan du få mye bruktbil for pengene

– Saaben er allerede på vei til å bli en klassiker.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Er en Saab 9-5 fra 2007-2009 en bil å satse på nå? Fint om du kan si litt om hva jeg bør sjekke før kjøp også? Tenker da på en dieselutgave.

Benny Svarer:

Heisann! Etter konkursen i 2012, ja egentlig før det også – da problemene begynte å tårne seg opp, gikk prisene nedover på brukte Saab. Det er lite eller ingenting som tyder på at de vil stige igjen.

Dette kan derfor gi svært mye bruktbil for pengene, om man tar sjansen. Mange kjøpere kvier seg for å gå til anskaffelse av et merke som ikke lengre finnes som nybil.

Men gjør man en grundig jobb før kjøp, er ikke jeg redd for å anbefale Saab. Snarere tvert i mot. Jeg synes dette er et kult og annerledes bilvalg. Jeg har sansen for disse bilene.

Framtidig deletilgang er noe som stadig diskuteres, med god grunn. Noen mener at deletilgangen ikke vil være noe problem de neste 20 årene og at det ligger god fortjeneste i nettopp deleproduksjon for ettermarkedet.

Andre hevder at det allerede nå er mangel på enkelte deler, som interiørdetaljer, karosserideler, listverk, emblemer etc. Sannheten er nok trolig midt i mellom.

Når det gjelder service- og slitedeler så er det neppe grunn til bekymring i alle fall.

Saab slet litt med varierende byggkvalitet. Noen biler bare går og går, mens andre er befengt med både mange og rare problemer. Det er derfor obligatorisk med en svært grundig sjekk før kjøp her.

Les også: Dette er bilene Saab aldri lagde

Dette må du sjekke før kjøp:

Saaben kan oppleves som litt gammelmodig innvendig, men materialene er solide og bilene er sjelden slitt eller ødelagt innvendig.  
Saaben kan oppleves som litt gammelmodig innvendig, men materialene er solide og bilene er sjelden slitt eller ødelagt innvendig.  

Tenningskassetten er en svakhet på disse bilene som går på bensin. Velger du diesel, styrer du effektivt unna den biten.

Støtdemperne bak blir ofte svake. Det er ikke uvanlig at disse må byttes etter bare 40.000 kilometer. Fjærbrudd foran er en annen svakhet.

Bremser samt kuler og ledd i forstillingen må også sees litt nøye over. Oljelekkasje fra motoren forekommer. Sjekk også at alle elektriske funksjoner virker som de skal. Alt fra viskeren på bakruta, via varmesetene og elvinduer – til klimaanlegget. Defekte drivere til sentrallåsen forekommer også.

Bensinmotorene var ikke helt problemfrie. Ikke girkassene heller. Bilene var ofte leie å få i førstegir og revers. Men fra 2004/2005 ble dette bedre.

Når det gjelder dieselmotorene så mener jeg at det kun er 1,9-liter TiD-motoren som er gangbar. 3-literen med løse sylinderforinger er dårlig. 2,2-literen høres ut som et pukkverk og går omtrent likedan. Personlig hadde jeg nok valgt en bensinmotor i 9-5, men det er jo en smakssak.

En grundig sjekk er med andre ord på sin plass her. Interiøret er solid og med gode materialer, og er sjelden slitt.

Leter du opp en hel og fin bil i god stand, så kan du få veldig mye bil for pengene. Samtidig som du får et lite ikon. I mitt hode er dette nå på vei til å bli noe midt i mellom en kultbil og en klassiker.

Lykke til med biljakten.

Vi testet den aller siste Saaben - les mer her:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!