De var nedlagt og avskrevet – men nå blir det comeback!

Her er smakebit på den nye modellen.

TVR gir oss en smakebit på det indre i sin kommende modell. Her snakker vi blant annet utstrakt bruk av lette materialer, som karbon. Fokuset er på kjøreglede, da er det veldig viktig å holde vekten nede.
TVR gir oss en smakebit på det indre i sin kommende modell. Her snakker vi blant annet utstrakt bruk av lette materialer, som karbon. Fokuset er på kjøreglede, da er det veldig viktig å holde vekten nede.

Det er ikke mye igjen at det som en gang var en hel underskog av britiske entusiast-bilmerker. Det ene etter det andre har måttet gi opp og legge ned.

Det så lenge ut som det også ble skjebnen for TVR. Virksomheten deres har ligget nede siden 2006. Da stoppet fabrikken i Blackpool opp, og 300 arbeidere mistet jobbene sine.

Da hadde TVR vært eid av den russiske forretningsmannen Nikolay Smolensky i noen år. Smolensky var bare 24 år da han kjøpte TVR for rundt 140 millioner kroner.

Flere hundre bestillinger

Skepsisen var stor da han tok over, og det viste seg dessverre å være berettiget. Lovede investeringer kom aldri, og mange fryktet dette var kroken på døra for godt for merket som startet opp i 1947.

Så kom nye eiere inn for et par år siden. De har jobbet målbevisst mot et comeback, og nå er det ikke langt unna.

TVR har allerede fått flere hundre bestillinger på sin comeback-modell. De jobber intenst med å få den klar til lansering neste år, og nå har de sendt ut en smakebit på hva vi har i vente.

Dette er Sagaris - en av de siste modellene som rullet ut fra TVR-fabrikken i den engelske kystbyen Blackpool. Nå er det håp om nytt comeback!
Dette er Sagaris - en av de siste modellene som rullet ut fra TVR-fabrikken i den engelske kystbyen Blackpool. Nå er det håp om nytt comeback!

Her gikk det verre, konkurs og kroken på døra

Coupe og cabriolet

Her får vi se hvordan chassiset i karbon er bygget opp. TVR går for en lett konstruksjon, med en plattform som skal være fleksibel i forhold til endringer. I utgangspunktet er det snakk om to forskjellige modeller: En coupe og en cabriolet. Sistnevnte utvikles som cabriolet helt fra starten av, det er ikke bare snakk om å tilpasse nødvendige løsninger underveis.

Utgangspunktet for nye TVR er å "lage sportsbiler for folk flest". Det betyr i praksis at TVR skal ligge under biler med tilsvarende prestasjoner i pris.

Her skal det handle om å ha fokus på prestasjoner og kjøreglede – og der fancy utstyr og avanserte elektroniske løsninger er langt mindre interessant. Vi snakker minst 400 hestekrefter under panseret, 0-100 km/t på fire sekunder eller mindre. Motoren kommer fra Cosworth.

Se - denne råtassen finnes fortsatt

1.000 biler i året

I spissen for comeback-satsingen står den velstående forretningsmannen Ted Edgar. I tillegg til å kjøre billøp med Aston Martin har han bygget opp en millionformue gjennom å utvikle dataspill. Han leder en investorgruppe med svært bilinteresserte folk som mener det bør være marked for et nisjemerke som TVR. Med på laget er tunge aktører som Gordon Murray Design og Cosworth Engineering.

De største investorene er også med på utviklingen, helt ned på detaljnivå. Særlig gjelder dette utformingen av designet. Sånt kan fort bli både tidkrevende og tildels ampert, men det later til at TVR klarer å holde sitt planlage tidsskjema.

Selskapet har ikke gått ut med noen offisielle produksjonstall ennå, men de kommer til å starte forsiktig på den nye fabrikken i Wales.

Senere skal målsetningen være å komme opp i en produksjon på rundt 1.000 eksemplarer årlig.

Benny om brukt TVR: – Løp og kjøp!

Dette er en 2006-modell TVR Tuscan. En av de aller siste produserte.
Dette er en 2006-modell TVR Tuscan. En av de aller siste produserte.

LES OGSÅ: Dette bilmerket forsvant nesten før det kom