Bilene ser både kule og morsomme ut, men eierne av disse merkene mener tydeligvis at eierskapet kan være en prøvelse.
Bilene ser både kule og morsomme ut, men eierne av disse merkene mener tydeligvis at eierskapet kan være en prøvelse.

Bilmerkene ingen av eierne anbefaler til andre

Ny stor undersøkelse med skremmende resultat.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jungeltelegrafen kan ofte være den beste, viktigste, mest troverdige og ikke minst billigste formen for god reklame som finnes.

Men nå viser en ny og stor undersøkelse utført av den amerikanske forbrukerorganisasjonen Consumer Reports at ikke alle bilfabrikanter er i stand til å formidle sitt viktige budskap i nettopp den kanalen.

Det finnes bilmerker hvor ingen av kundene er villige til å anbefale merket videre til familie, venner og kolleger. Trist men sant.

I det ligger det selvfølgelig at bilkjøpet langt i fra har svart til forventningene. Antagelig på flere punkter.

Land Rover Discovery er en kul bil som mange ønsker seg, men som eierne tydeligvis er skeptiske til å anbefale.  Illustrasjonsbilde. 
Land Rover Discovery er en kul bil som mange ønsker seg, men som eierne tydeligvis er skeptiske til å anbefale. Illustrasjonsbilde. 

Ingen anbefalinger til andre

Denne undersøkelsen er omfattende. Det er en av verdens største kvalitetsundersøkelser i sitt slag.

Det er samlet inn opplysninger om alt fra kjøreegenskaper, driftsikkerhet, sikkerhetsutstyr og til eiertilfredshet. Samt også om eierne kan tenke seg å anbefale bilmerket til andre.

Ganske mye med andre ord. Det handler altså om både feil og problemer – og hvor fornøyd man er med bilen totalt sett. Fornøyde og stolte eiere anbefaler jo gjerne villig vekk sin bil til andre.

Når alle data, statistikk og analyser er talt opp og bearbeidet, viser det seg at det er Fiat som tar en ganske så klar jumbo-plass blant de 30 bilmerkene som er med i undersøkelsen denne gang.

Felles for alle bilene på denne bunn 5-lister er null anbefalinger fra sine eiere. Ellers er Fiat en versting når det gjelder både driftsikkerhet og kjøreglede og oppnår en poengsum på svake 38.

På plassen over, med 43 poeng, finner vi konsernbroder Jeep, som stiller i noenlunde samme klasse som Fiat.

Dette er kul – men skummel bruktbil

Outsider på bunn-listen

En outsider finner vi på tredjeplass i Mitsubishi. Et bilmerke som mange kjenner som pålitelig og bra. Men ikke ifølge denne undersøkelsen. Den er på gjennomsnittet når det gjelder driftsikkerhet, men på kjøreglede er de det dårligste bilmerke i hele testen. Det hele belønnes med 51 poeng.

Land Rover som fjerde dårligste bilmerke, scorer veldig bra på kjøreglede. Kan det ha noe med framkommeligheten å gjøre? Vi tror det. Men når mye annet er negativt, så ender den på 55 poeng og suser dermed inn på denne tvilsomme bunn-listen.

Chrysler er siste merke som med minst mulige margin taper for Dodge og dermed tar femteplassen på bunnlisten. Chrysler og Dodge gjør det faktisk prikk likt, bortsett fra én ting. 17 prosent av Dodge-eieren anbefaler merket til andre. Det gjør ingen av Chrysler-eierne.

Denne bilen ble aldri solgt da den var ny

Fiat, her representert med lille, søte 500,  tar en ganske soleklar jumboplass i denne undersøkelsen. Ikke akkurat god markedsføring for et merke som sårt trenger salgsøkning...
Fiat, her representert med lille, søte 500, tar en ganske soleklar jumboplass i denne undersøkelsen. Ikke akkurat god markedsføring for et merke som sårt trenger salgsøkning...

Må ha med to modeller i tilstrekkelig antall

For å bli medregnet i denne undersøkelsen krevdes det at bil-fabrikantene hadde minst to forskjellige modellvarianter i tilstrekkelig antall.

Alfa Romeo, Tesla, Maserati og Smart er derfor ikke med. denne gangen. Ei heller noen av de franske bilmerkene som Peugeot, Renault og Citroën er med i undersøkelsen.

Les også: Disse bilene vraker vi først – og sist