Tesla er inne i en svært offensiv fase og girer opp til å bli volumprodusent av biler. Det betyr også store utgifter, og nye underskudd. Foto: Scanpix.
Tesla er inne i en svært offensiv fase og girer opp til å bli volumprodusent av biler. Det betyr også store utgifter, og nye underskudd. Foto: Scanpix.

Nye tall fra Tesla: Har tapt penger 13 kvartaler på rad

Samtidig er produksjonen lavere enn forventet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla har akkurat lagt fram resultatene fra andre kvartal i år. Fra april til juni har den amerikanske elbilprodusenten et underskudd på 293 millioner dollar, tilsvarende rundt 2,4 milliarder kroner.

Det resultatet føyer seg inn i en lang rekke. Nå har Tesla nemlig hatt underskudd i 13 kvartaler på rad.

Disse tre månedene leverte Tesla ut 14.402 biler, det er lavere enn det opprinnelige målet på 17.000 biler. Produksjonstakten skal imidlertid ha økt mot slutten av perioden. Tesla har også klart å redusere antall timer det tar å bygge hver bil.

Bygger batterifabrikk

Samtidig øker etterspørselen etter bilene deres kraftig. Tesla rapporterer at antallet nye ordre har økt med 67 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Når pengene renner ut av Tesla-kassen, skyldes det at selskapet er inne i en periode med store investeringer. Deres såkalte Gigafacfactory i Nevada (der de skal produsere batterier i stor skala) er et betydelig løft. Tesla girer også opp til å starte produksjonen av Model 3. Den skal etter planen bli Teslas gjennombrudd som volumprodusent av biler og skal være langt rimeligere enn dagen modeller.

Ifølge bransje-tidsskriftet Automotive News estimerer Tesla selv at Model 3 vil kreve investeringer på rundt 20 milliarder kroner. Planen er å starte produksjonen av denne 1. juli neste år.

Magne sto først i køen i Norge

Ti-doble produksjonen

372.000 kunder skal ha betalt inn depositum på Model 3, noe som naturligvis kommer godt med i denne fasen.

Den store utfordringen for Tesla nå er å sikre at de både får i gang produksjonen av Model 3 som planlagt, og ikke minst at de klarer å komme opp i store volumer i løpet av kort tid.

I bilbransjen blir det sett på som litt av en oppgave. Ingen bilprodusent har tidligere klart å øke produksjonen så hurtig som det Tesla nå sikter mot. I fjor leverte de ut 50.000 biler. Målsetningen til Tesla-sjef Elon Musk er å komme opp i 500.000 biler, allerede i 2018.

Kjøper solenergi-selskap

Det vil kreve store investeringer, også at Tesla klarer å løse en rekke praktiske problemer. Med det voldsomme forhåndssalget av Model 3, har de virkelig press på seg for å levere. Hvis ikke risikerer de at mange kunder blir misfornøyde.

Samtidig som de offentliggjør minustallene, er Tesla i ferd med å overta solenergi-selskapet Solar City, for rundt 22 milliarder kroner. Dette er en viktig brikke i Elon Musks store plan om å gjøre Tesla til mye mer enn en bilprodusent.

LES MER: Dette er Tesals store plan

Her står en prototype av kommende Model 3 parkert utenfor Teslas nye Gigafactory. Denne fabrikken er en viktig brikke i Teslas plan om å bli volumprodusent av biler. Foto: Scanpix.
Her står en prototype av kommende Model 3 parkert utenfor Teslas nye Gigafactory. Denne fabrikken er en viktig brikke i Teslas plan om å bli volumprodusent av biler. Foto: Scanpix.

Spent på Tesla Model X? Lest testen av den her: