Ordnet opp: Odd Inge Bjørnstad fra Viking vinsjet bilen opp fra det bløte området. Foto: inger Lene O. Steen. op.no/Amedia.<div><br></div>
Ordnet opp: Odd Inge Bjørnstad fra Viking vinsjet bilen opp fra det bløte området. Foto: inger Lene O. Steen. op.no/Amedia.

Fulgte GPS-en – havnet helt på jordet

– Det er et økende problem.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Nå er jeg stresset, sa den unge slovakiske sjåføren som ved midnatt mellom tirsdag og onsdag kjørte seg fast.

Ved 12-tiden onsdag fikk han hjelp av Viking og Odd Inge Bjørnstad til å komme seg ut av et bløtt jorde og på rett kjøl.

Sjåføren fortalte til Østlands-Posten at han hadde fått oppgitt feil GPS-koordinater og derfor til slutt hadde havnet på den smale grusveien, som på Øvre Ono er stengt av med bom. Bilen var registrert i Slovakia og er eid av Bring Trucking Slovakia.

– Det burde stått et skilt lenger nede ved veien om at det ikke kan kjøre lastebiler her, uttalte sjåføren.

Overnattet i bilen

Da sjåføren skulle snu bilen etter møtet med bommen, ble svingen for krapp og trekkvogna kjørte ned i bløt og skrånende jord.

Han hadde overnattet i bilen, fikk deretter kontakt med sin sjef og så ringt Viking i Larvik.

På bilen var det ti tonn med last fra IKEA i Sverige, og sjåføren hevdet han skulle til IKEA-tomta ved Danebo.

Kari Pedersen eier gården Øvre Ono og ble tilkalt av Viking onsdag formiddag.

Ikke lett å komme ut

– Den bommet, veien går til Hallingsdalen. Det er ofte det er tømmerbiler som kjører forbi her, men Bring har jeg aldri sett her før, sier hun.

Pedersen mener det burde ringt en bjelle hos sjåføren lenge før han kom til Øvre Ono.

Bjørnstad fra Viking fikk på få minutter vinsjet lastebilen opp av jordstykket og kjørte etter den grønne lastebilen nedover Vestmarka.

– Det er én ting å komme seg helt inn hit. Én annen er det å komme ut igjen. Det er noen fryktelig krappe svinger. Dette er ikke over før han er tilbake på E18, sa Bjørnstad.

Sjåføren klarte seg fint tilbake igjen, men etterlot seg noen dype hjulspor på Øvre Ono.

Økende problem

Bjørnstad anslår at Viking må hjelpe utenlandske trailersjåfører om lag ti ganger i året.

– Det er et økende problem. De følger GPS og kjører feil. Det er nok vanligst at det skjer på Rauanveien. Det brukes stadig flere utenlandske transportører. Vi nordmenn vil vel ha det billigst mulig, sier han.

Her går det galt gang etter gang – veivesenet vil likevel ikke skilte om

Fortvilet: Den unge sjåføren fra Slovakia hadde overnattet i bilen. Foto: Inger Lene O. Steen. op.no/Amedia.
Fortvilet: Den unge sjåføren fra Slovakia hadde overnattet i bilen. Foto: Inger Lene O. Steen. op.no/Amedia.

De stolte på GPS-en – havnet i parken