Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vanligvis troner det flere japanske merker helt i toppen av Consumer Reports sin liste over de beste bilene. I år er det annerledes.

Her er det nemlig tysk på topp – tett fulgt av et par japanske merker, før flere tyskere følger på. Til og med en koreaner og en amerikaner har sneket seg inn blant de ti øverste, når Consumer Reports nå legger fram sin liste over de beste bilmerkene.

Omfattende undersøkelse – Audi og Subaru til topps

Denne undersøkelsen er omfattende. Det er en av verdens største kvalitetsundersøkelser den amerikanske forbrukerorganisasjonen her står bak.

Det er samlet inn opplysninger om alt fra kjøreegenskaper, driftsikkerhet, sikkerhetsutstyr og hjelpemidler – og til eiertilfredshet. Ganske mye med andre ord. Det handler altså om både feil og problemer – og fornøyd man er med bilen totalt sett.

Når alle data, statistikk og analyser er talt opp og bearbeidet, viser det seg at det er Audi som går helt til topps i årets undersøkelse.

Tett fulgt helt til dørstokken av outsideren Subaru, som måtte se seg slått bare på grunn av den tyske premium-bilens bedre kjøreegenskaper.

Her lager de kanskje verdens beste biler

Subaru er kjent som gode og pålitelige biler og fulgte Audi helt til målstreken i denne undersøkelsen. 
Subaru er kjent som gode og pålitelige biler og fulgte Audi helt til målstreken i denne undersøkelsen. 

Lexus med best driftsikkerhet av alle

Overraskelsen er kanskje ikke stor over at vi finner Lexus på tredjeplassen. Det japanske luksusmerket har det ofte med å ligge helt i toppsjiktet i slike undersøkelser.

Tabellen viser at det jevnt i toppen. Faksimile fra Consumer Reports. 
Tabellen viser at det jevnt i toppen. Faksimile fra Consumer Reports. 

Her ble de imidlertid fulgt til døra av Porsche. Lexus har forøvrig testens beste driftsikkerhet, men scorer ikke så høyt på kjøreegenskaper. Trolig er det sistnevnte kategori som frarøvet Lexus totalseieren også.

Mer tysk finner vi på femteplassen der BMW havner rett etter landsbroder Porsche og foran Mazda på sjetteplass. Mazda gjør det bra på driftsikkerhet, men også de taper litt på kjøreglede.

Toyota taper på kjøreglede

Amerikanske General Motors (GM) har i årevis jobbet hardt for å bedre kvaliteten og ryktet. Nå høster de frukter av dette arbeidet. Da med Buick som tar syvendeplassen foran Toyota, som er blant de aller beste på driftsikkerhet, men som konsernbroder Lexus, taper de også noe på kjøreegenskaper og kjøreglede.

Dette kan henge sammen med disse merkenes store andel av hybride drivlinjer og de ofte kritiserte girkassene disse modellene er utstyrt med.

Kia og Honda er de to merkene vi finner på henholdsvis niende og tiende plass i årets store undersøkelse.

Det overrasker neppe noen at BMW scorer høyt på kjøreglede. I denne undersøkelsen var de best av alle. 
Det overrasker neppe noen at BMW scorer høyt på kjøreglede. I denne undersøkelsen var de best av alle. 

Derfor er dette verdens dårligste bil

Ikke alle var med.

For å bli medregnet i denne undersøkelsen krevdes det at bil-fabrikantene hadde minst to forskjellige modellvarianter i tilstrekkelig antall, for pålitelighetens skyld.

Alfa Romeo, Tesla, Maserati og Smart var derfor ikke med. denne gangen.

Les også: Disse bilene vraker vi først