Foto: Skjermdump Instagram/@jennyskavlan
Foto: Skjermdump Instagram/@jennyskavlan

Instagram kopierer Snapchat

Med den nye Instagram-funksjonen «historier» kan du dele bilder og videoer som forsvinner etter 24 timer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag lanserte bildedelingsappen Instagram en ny funksjon, kalt «stories».

Med «historier»-funksjonen kan du dele øyeblikk som vises i kun 24 timer. Etter som du deler flere bilder og videoer, vises de i en samlet serie.

«Nå kan du dele alle dagens øyeblikk, ikke bare dem du ønsker å ha på profilen din», skriver Instagram i beskrivelsen av oppdateringen.

Historiene du deler vil ikke dukke opp på profilsiden din eller i nyhetsoppdateringen, men du kan se historiene fra folk du følger i et felt øverst i nyhetsoppdateringen.

Deles offentlig

Det er ikke mulig å legge igjen kommentarer eller likerklikk på historiene, men du kan svare på historiene ved å sende en direktemelding til Instagram-brukeren.

Dersom du ønsker å ta vare på et bilde eller en video som du har delt på din «historie», kan du publisere det på din profilside.

Dersom Instagram-kontoen din er offentlig, vil historien din kunne sees av hvem som helst. Også de som ikke følger deg, kan se historien din ved å trykke på profilbildet ditt på Instagram. Du kan blokkere brukere fra å se historien din.

Kopi av Snapchat

Instagrams nye funksjon er forvekslende lik Snapchats funksjon som har navnet «My story».

«Instagrams nye historier er en nesten perfekt kopi av Snapchats Stories. Det er en versjon av Snapchats kamera, som lar deg legge inn tekst og endre størrelsen på den med fingrene, eller tegne i ulike farger», skriver teknologinettstedet The Verge.

Instagram har så langt ikke kopiert Snapchats populære ansiktsfiltre, geofiltre og tid- og vær-informasjon.

Instagram-grunnleggeren Kevin Systrom har tidligere gitt Snapchat æren for å ha utviklet «historier»-formatet.

– Historier er som en lysbildevisning. Det er akkurat som da Facebook oppfant nyhetsfeeden, og alle sosiale medier tenkte at dette er en nyskapning som vi må tilpasse til vårt nettverk. Historier vil dukke opp i andre nettverk etterhvert, fordi det er den beste måten å vise visuell informasjon i en kronologisk rekkefølge, sa Systrom til The Verge.

Snapchat har så langt ikke kommentert Instagrams nye funksjon.

Teknologiekspert: Brukerne vil ikke bytte fra Snapchat

Teknologiekspert Magnus Brøyn er ikke overrasket over at Instagram kommer med denne funksjonen nå.

– Instagram blir mer og mer lik Snapchat. Facebook-sjefen Mark Zuckerberg, som eier Instagram, har tidligere prøvd å kjøpe Snapchat, men han har ikke lyktes med det. Facebook bruker nå Instagram for å forsøke å ta opp kampen mot Snapchat, sier Brøyn til TV 2.

Facebook har prøvd å utkonkurrere Snapchat tidligere. I 2014 lanserte Facebook appen Slingshot, som var en kopi av Snapchat. Appen ble en fiasko.

Brøyn mener at Instagrams nye «historie»-funksjon er en delvis kopi av Snapchats «my story»-funksjon.

– Men jeg tror ikke at brukerne vil hoppe fra Snapchat til Instagram på grunn av dette. Noen av Instagrams brukere vil nok utforske denne nye funksjonen, men det er veldig vanskelig å utfordre Snapchat, sier Brøyn.

Kjendisene kaster seg på

Instagram har fått med seg store kjendiser til å skape oppmerksomhet rundt den nye funksjonen. Artistene Nick Jonas og Demi Lovato, tennisstjernen Serena Williams og komikeren Kevin Hart er noen av de som allerede har tatt i bruk «historier», skriver Entertainment Weekly.

Norske kjendiser har også testet den nye funksjonen. «Nye insta forvirrer meg», skriver Jenny Skavlan over et bilde av seg selv.