Det oppstår mange unødvendige situasjoner i rundkjøringene, rett og slett fordi vi ikke er flinke nok til å fortelle omgivelsene hva vi har tenkt å gjøre. 
Det oppstår mange unødvendige situasjoner i rundkjøringene, rett og slett fordi vi ikke er flinke nok til å fortelle omgivelsene hva vi har tenkt å gjøre. 

Derfor bør du blinke også på vei inn i rundkjøringen

Mange skumle situasjoner kunne vært unngått.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rundkjøringene er der for å sikre mest mulig smidig trafikkavvikling og få ned antall ulykker. Statistikken viser også at de gjør en god jobb på begge områder. Trafikken flyter som regel langt bedre enn den ville gjort i et lyskryss, og faren for ulykker blir kraftig redusert.

Likevel er rundkjøringene en kilde til mye frustrasjon – og skumle situasjoner. I hovedsak skyldes nok det at mange rett og slett ikke vet hvordan de best bør kjøre i dem.

Som et kryss

– Det viktigste er å være tydelig i forhold til plassering, og være det i god tid. Mange holder også for høy fart. Det gjelder både på vei inn i rundkjøringen, og inne i selve rundkjøringen.

Ann Kristin Thomte driver Thomtes Trafikkskole i Gjøvik.
Ann Kristin Thomte driver Thomtes Trafikkskole i Gjøvik.

– Skal man til venstre i en rundkjøring, bør man også indikere det på vei inn i rundkjøringen. Det vil si blinke til venstre da, og så til høyre når man forlater rundkjøringen, forteller Ann Kristin Thomte som driver Thomtes Trafikkskole i Gjøvik.

Trafikklæreren understreker at rundkjøringen per definisjon er å regne som et kryss.

– Derfor bør man forholde seg på samme måte som man ville gjort i et kryss. I dette tilfellet altså tidlig vise hvor man har tenkt å kjøre. Da blir det også lettere for alle rundt å tilpasse sin kjøring og plassering etter dette, sier Thomte.

Se video: Gjør du også denne feilen i rundkjøringen?

Vet ikke hvor de skal plassere seg

– Syndes det mye mot dette?

– Ja, dessverre altfor mye. En telling gjort i Trøndelag viste at så mange som 75 prosent ikke brukte blinklyset i det hele tatt i rundkjøringen. Da blir det ikke optimal trafikkavvikling og det er naturligvis fare for skumle situasjoner. For at en rundkjøring skal fungere optimalt, er det avgjørende at de som bruker den faktisk samarbeider og følger reglene, sier Ann Kristin Thomte.

Hun opplever at mange er usikre på hvordan man skal plassere seg, spesielt i rundkjøringer

– Hovedregel om plassering følges så lenge skilt eller oppmerking ikke henviser noe annet. Allikevel finnes det unntak som gjør at man må fravike hovedregelen. I mange rundkjøringer er det meningen å plassere seg til venstre ved kjøring rett frem, for å avvikle trafikken i rundkjøringen på best mulig måte. Vær da oppmerksom på at det kan inntreffe vikeplikt idet du forlater venstre felt.

– Mange hadde hatt godt av å få en oppfriskning med tanke på hvordan kjøre rundkjøringer best mulig, sier Thomte – og legger til at dette er et supert gavetips til den som allerede har alt.

– Bonus vil være at man i tillegg til riktig kjøring får redusert drivstoffforbruket, og at gjennomsnittstid og fremkommeligheten blir bedre, sier hun.

Her er skiltet som ikke finnes

Holdt seg langt unna!

Brooms bilekspert Benny Christensen vokste opp i en tid da rundkjøringer nærmest var et fremmedord.

– Ja, jeg husker godt da den første rundkjøringen kom i Lillehammer. Da var det mange i bygdene rundt som sluttet å kjøre til "byen". Noe sånt var det best å holde seg langt unna! Sinsenkrysset var jo også i mange år noe mange bilister fryktet. Rotet man seg inn der, ja da var det ikke godt å si om man noen gang ville komme ut igjen, humrer Benny.

Hendelen til venstre for rattet...

– Hvordan opplever du kjørekulturen i norske rundkjøringer i 2016?

– Den er nok dessverre ganske varierende. Slik jeg ser det, er det to kategorier førere som lager problemer: De som ikke kan reglene – og de som sannsynligvis kan dem, men gir blaffen i å følge dem. Det er typisk de som kjører for fort og som har overdreven tro på at alle andre rundt tilpasser seg. De skifter gjerne fil midt i rundkjøringen og vet tydeligvis ikke helt hva hendelen til venstre på rattet skal brukes til...

– Dette er ekstra skummelt på vinteren, når vi har glatte veier. Mange kjører for fort på vei inn mot rundkjøringen. Så må de bråbremse i siste liten, og når mange nok har gjort akkurat det, blir det speilglatt. Det handler om å avpasse farten og naturligvis også oppføre seg tydelig både på vei inn og i selve rundkjøringen, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Pass på, her smeller det fort!