Mange eldre biler har ikke aircondition, men det kan ettermonteres. 
Mange eldre biler har ikke aircondition, men det kan ettermonteres. 

Kald bil kan koste mer enn det smaker

Det kan være varmt å ha eldre bil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi skal ikke så veldig mange år tilbake i tid før klimaanlegg var noe bare de mest eksklusive og dyre bilene hadde.

Mange mente også at dette ikke var nødvendig her i Norge. Det var jo tross alt vinter det meste av året. Dessuten gikk ryktene om at eiere av biler med aircondition gikk rundt med konstant forkjølelse og halsbetennelse.

Mange vurderte det dithen at motorvarmer var en mye smartere og billigere investering...

Aircondition: Når dette svikter – da kan det bli varmt

God nyhet!

Men våre vaner og behov endrer seg. Å kjøpe ny bil uten klimaanlegg i dag blir nesten sett på som galskap. I mange tilfeller er det heller ikke mulig. Dette er standardutstyr på de fleste biler.

Men nå er det jo engang slik at ikke alle har nye bil, eller har planer om å kjøpe det heller. Det finnes fortsatt veldig mange eldre biler, som er både gode og fine, men som ikke har aircondition. Men hvor eiere og kanskje potensielle eiere ønsker seg dette utstyret til varme sommerdager i bilen. Det er tross alt ikke så deilig når termometeret viser 35 varmegrader i bilen, og skjorta klistrer seg til ryggen.

Så hva gjør man? Her finnes det en god- og en dårlig nyhet.

Den gode er at aircondition kan ettermonteres på veldig mange bilmodeller. Deette fungerer som regel akkurat like bra som det originale.

Ofte er det en ganske omfattende jobb å montere dette. På flere biler som jeg selv har ettermontert slike sett på, må både hele dashbordet og varmeapparatet ut. Ofte må også bilens front demonteres, for å få på utstyret på plass, med ekstra condenser og vifte foran bilens originale radiator.

Klimaanlegg: Slik unngår du vond lukt

Dårlig nyhet

Dessuten koster selve settet en god del penger. Det leder oss fort over til den dårlige nyheten. Nemlig prisen. Den kan naturlig nok variere en del fra bil modell til bilmodell. På enkelte biler ligger noe klart fra fabrikk og er enklere å montere på enn andre, mens det på mange er en relativt omfattende affære å få alt på plass.

Dette er også noe de færreste gir seg i kast med på egen hånd. Med våre verkstedpriser kan en slik ettermontering fort komme på 30.000 – 40.000 kroner. Det er mange firmaer som driver med dette, det beste er å ta noen telefoner og sjekke pris for den aktuelle bilen.

Men det spørs naturligvis om dette i det hele tatt lar seg regne hjem som økonomisk forsvarlig på en eldre bil.

Det må hver enkelt bileier vurdere ut fra bilens verdi. Men at en bil med kjøleanlegg ombord er mer lettsolgt enn en ditto uten, er det liten tvil om. Og ikke minst kan man da også ha det svalt og godt så lenge man eier bilen selv.

Les også: Denne lille saken kan gi deg skikkelig hodepine