Minst én time med fysisk aktivitet hver dag er det som skal til for å gjøre opp for de negative virkningene av å sitte ved en pult i åtte timer, ifølge studien.

Verdens helsorganisasjon (WHO) anbefaler 150 minutter med fysisk aktivitet i uka, noe som tilsvarer rundt 20 minutter daglig.

Men den nye studien, som onsdag ble publisert i det medisinske tidsskriftet The Lancet, viser at dette er ikke tilstrekkelig for mange.

Et team av internasjonale eksperter har samlet inn data fra over én millioner mennesker. Førsteforfatter av studien, professor Ulf Ekelund ved Norges idrettshøgskole og University of Cambridge, har disse rådene for dem som har stillesittende arbeid:

– Om du sitter mye, er det enda viktigere at du er i fysisk aktivitet i hverdagen. Det kan være å gå raskt eller sykle til jobben. Videre kan du på jobb prøve å ta pauser på for eksempel fem minutter hver time for å bevege deg litt. Ta trapper i stedet for heis, sier han til TV 2.

Ekelund understreker at man ikke trenger å dra på treningssenter eller drive med idrett, men at man trenger minst én time mosjon.

Økt dødsrisiko

Studien viser nemlig at risikoen for å dø under oppfølgingsperioden, som var på mellom 2 og 18 år, var 9,9 prosent for dem som sitter i åtte timer eller mer daglig og som ikke er spesielt aktive.

De som sitter mindre enn fire timer daglig og som er fysisk aktive i minst én time om dagen, hadde til sammenligning 6,8 prosent risiko.

Men – forskerne fant også ut at den økte dødsrisikoen knyttet til å sitte åtte timer daglig forsvant for personene som var fysiske aktive i minst én time om dagen.

Det holder å gå eller sykle

Forskerne har gått gjennom data fra 16 tidligere studier, hvor testpersonene hovedsakelig har vært personer over 45 år fra USA, Vest-Europa og Australia. Én time fysisk aktivitet med «moderat intensitet», som å gå i 5,6 kilometer i timen er å sykle rolig i 16 kilometer i timen, var nok til å eliminere de negative virkningene av å sitte i lange perioder.

Uavhengige eksperter som har sett gjennom Ekelunds studie, mener det er oppløftende at den viser at helserisikoen ved stillesittende arbeid kan dempes ved fysisk aktivitet.

– TV-titting øker risikoen

Ekelund og teamet hans fant dessuten ut at det å se på TV i mer enn tre timer om dagen, også knyttes med en økt risiko for å dø under oppfølgingsperioden, unntatt blant de mest aktive personene.

Den økte risikoen var faktisk litt større enn den som knyttes til kun stillesitting, muligens fordi TV-titting kan indikere en usunn livsstil generelt, samt at mange også har en tendens til å spise usunt mens de ser på TV, ifølge studien.

En annen studie som ble publisert i The Lancet samme dag, anslår at fysisk inaktivitet koster verdensøkonomien 67,5 milliarder dollar i året i helsehjelp og tapt produktivitet.