KJØRER LANGT: Stadig flere elbileiere våger å ta med seg bilen på langtur. Dette bildet er tatt på en ladestasjon i Bjørvika i Oslo. (Foto: Heiko Junge / NTB scanpix)
KJØRER LANGT: Stadig flere elbileiere våger å ta med seg bilen på langtur. Dette bildet er tatt på en ladestasjon i Bjørvika i Oslo. (Foto: Heiko Junge / NTB scanpix) Foto: Junge, Heiko

Nye tall:

«Elbil-sykdommen» er i ferd med å bli kurert

En av tre elbileiere tar med seg sitt elektriske kjøretøy på ferie i sommer. Norsk elbilforening mener at nordmenns «rekkeviddeangst» snart er historie.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stadig flere bruker elbilen på langtur. Det viser spørreundersøkelsen Elbilisten 2016, som er utført av Norsk ebilforening.

Det er registrert cirka 85.000 elbiler i Norge i dag, noe som utgjør cirka tre prosent av personbilparken i landet.

Av disse velger én av tre å ta med seg bilen på ferie i år, noe som gir en økning på 25 prosentpoeng sammenlignet med fjoråret.

Blant dem er Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

– Den er rask å kjøre og veldig billig i drift. Jeg tror mange ønsker å bruke elbilen sin så mye som mulig, sier han til TV 2.

Kjører langt

Når man tegner en bilforsikring, må man oppgi hvor langt man forventer å kjøre i løpet av et år.

Undersøkelsen fra elbilforeningen viser at én av fire elbileiere har forsikret bilen sin for mellom 12.000 til 16.000 kilometer årlig. 19 prosent er forsikret for mellom 16.000 og 20.000 kjørte kilometer, mens drøyt 18 prosent er forsikret for mellom 20.000 og 30.000 kilometer.

Er bilen forsikret for 16.000 kilometer i året, utgjør det snaut 4,4 mil hver dag.

– Det er tendens vi har sett lenge. Mange har kjøpt elbil som bil nummer to i husstanden, men den ender fort opp med å bli bil nummer én, sier Haugneland.

Angsten på tur ut

Et av hovedargumentene for ikke å kjøpe elbil er nettopp den begrensede rekkevidden. Haugneland mener de nye tallene viser at nordmenns «rekkeviddeangst» er i ferd med å bli kurert.

– Med litt erfaring, tør stadig flere å dra på langtur. Samtidig skjer en stor utbygging av hurtigladestasjoner over hele landet. Det gjør at «rekkeviddeangst» blir stadig mindre vanlig, sier han.

I dag er Nissan Leaf den mest solgte elbilen i Norge, Volkswagen e-Golf er nummer to, mens Tesla Model S er nummer tre.