Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Etter alt det negative som har kommet fram rundt dieselbilene, vil du fraråde å kjøpe ny bil med dieselmotor nå? Vi er i markedet for ny bil, kjører rundt 20-25.000 kilometer i året og trekker også endel hestehenger. Har hatt diesel på de tre siste bilene og er svært godt fornøyd, da spesielt med det ekstra draget i motoren.

Samtidig blir man jo bekymret med tanke på verditap og hvordan det blir å selge bilen igjen, vi bytter vanligvis etter tre-fire år. Tror du en dieselbil da vil være mindre kurant og mindre verdt enn for eksempel en bensinbil? Mvh Werner.

Benny svarer:

Hei Werner. Jeg er en av dem som synes dieselmotorene har fått ufortjent mye «tyn» i det siste. Derfor blir du kanskje heller ikke overrasket over at jeg mener dieselmotor fortsatt kan være det beste valget, for mange. Her handler det først og fremst om hva slags biltype man ønsker seg, og hva slags behov man har. Ikke minst også kjøremønster.

Verditapet er ganske riktig en stor usikkerhetsfaktor. Men også her tror jeg det har vært i overkant mye svartmaling. Jeg tror ikke dieselbiler generelt vil være helt ukurante og vanskelige å selge om bare noen år.

For en som kjører såpass mye som deg i året, kan det være mye å spare på å velge bil med dieselmotor. Rett og slett fordi forbruket er lavere enn på en bensinmotor, dessuten koster diesel fortsatt generelt mindre enn bensin.

Ladbare hybrider blir av mange regnet som det hotteste på bilmarkedet akkurat nå. Her er det flere som har gått på en smell. Har du mye langkjøring, får du nemlig ikke utnyttet fordelene ved en ladbar hybrid særlig godt. Tvert imot. Du ender opp med å «drasse» på en masse ekstra vekt, ute å få veldig mye igjen for det enn høyere forbruk. Ladbare hybrider fungerer best når det er snakk om mye småkjøring, og du kan lade ofte.

Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil

X-faktor ...

Diesel kontra bensin har også med biltype å gjøre. På mindre biler, ser vi at bensin øker kraftig. Her er det nok en fare for at biler med dieselmotor vil bli oppfattet som mer og mer ukurante. Men på større biler og kanskje særlig SUV-er, er det fortsatt i mange tilfeller diesel som gjelder. Både som nybil, og i bruktmarkedet.

En X-faktor oppe i alt dette er også hva politikerne vil foreta seg. Hvis de bestemmer seg for at de vil «utrydde» dieselbilene, kan de nok klare det, gjennom å gjøre det både dyrere og vanskeligere å kjøre dieselbil. Men jeg har vanskelig å tro at det vil skje de helt store tingene her, på kort sikt. Da snakker vi sannsynligvis heller om en mer langsiktig utvikling.

Det er som alltid vanskelig å spå om framtiden. Men når det gjelder dieselbiler, tror jeg de vil være en del av markedet i mange år framover.

Les også: Brukt SUV? Dette er et smart kjøp!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen.

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under