Brooms mann er eneste norske journalist på den europeiske lanseringen av Honda NSX i Portugal.
Brooms mann er eneste norske journalist på den europeiske lanseringen av Honda NSX i Portugal.

En legendarisk bilmodell er tilbake

PORTUGAL (Broom / TV 2): En hel bilverden har ventet på den, nå tester vi.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En ny Honda NSX har sett dagens lys, og den europeiske lanseringen finner sted på racerbanen Estoril i Portugal.

Dette er oppfølgeren til første NSX som ble vist i 1989, og gikk i salg i 1990. Den ble en øyeblikkelig sensasjon med fantastiske linjer, et utmerket chassis som ble delvis utviklet ved hjelp av tidenes største Formel 1-ikon, Ayrton Senna, pluss en brukervennlighet og byggekvalitet som datidens konkurrenter som Ferrari 348 kunne se langt etter.

Til lanseringen i Portugal er én norsk journalist invitert, og da passer det fint med en liten telefon for å høre hvordan Lorden vår trives i varme strøk.

Ring, ring:

– Hvordan går det nede i varmen, jeg antar det er varmt i Portugal på denne tiden av året?

– Hallo ja. Jo, det er svinevarmt her nede. 31 grader. Så jeg står ikke ute i solen mye, for å si det sånn. Bedre med skygge i depotet her. Akkurat nå venter jeg på en ny kjøreomgang i bilen. Jeg har kjørt noen runder, nå har jeg en liten kaffepause før det er tid for omgang to. Så blir det ny pause, mer banekjøring, så lunsj, etterfulgt av to lange kjøreruter på vanlig vei. Så det er et tettpakket program.

– Startet programmet med banekjøring?

– Det gjorde det. Veldig greit egentlig. Jeg fikk ta rattet med en gang vi kom til banen, mens en instruktør i passasjersetet guider gjennom de ulike programmene. Så jeg startet i stille-modus (quiet-mode) ganske rolig rundt banen, så opp gjennom sport-programmene, og tilslutt banemodus. En særdeles trivelig måte å starte dagen på.

– Det vil jeg tro! Baneforholdene er vel perfekte på en sånn dag?

– Det er de. Nå brukes jo ikke Estoril-banen så mye lenger. Den var en gang Portugals stolthet, og arrangerte Formel 1-løp fra 1984-1996, men brukes i dag mest til testing av ymse slag. Jeg har kjørt på banen mange ganger, men det er lenge siden sist. Det var kanskje Nissan GT-R, da den ble lansert, og det var vel for 8-9 år siden? Uansett, poenget er at jeg ikke husker noe som helst av banen lenger, så det var greit å starte i et rolig modus.

– Stillemodus, det hørtes jo litt merkelig ut på en superbil. Hva innebærer det?

– Nei, det var som den amerikanske ingeniøren sa til meg: Når du skal kjøre avgårde tidlig om morgenen, og du ikke ønsker å vekke naboene, så er det perfekt med et stillemodus hvor du ruller avgårde på ren elektrisk power.

Den opprinnelige legenden og nye NSX på Estoril-banen i Portugal. Kan den nye bilen leve opp til forgjengerens ikon-status? 
Den opprinnelige legenden og nye NSX på Estoril-banen i Portugal. Kan den nye bilen leve opp til forgjengerens ikon-status? 

Dette skal bli den ultimate superbilen

Fire motorer

– Hvor mye elektrisk power, og annen power er det egentlig snakk om?

– NSX har en twinturbo 3,5-liters V6 på 507 hester. Så har den i tillegg en ekstra elmotor som går rett på veivakselen, og som leverer 48 hk. Dens jobb er å utfylle gapene som oppstår i turboforsinkelse fra forbrenningsmotoren opp gjennom girene, og som rene bonuskrefter får man i tillegg 2x37 hk fra to elmotorer foran til hvert forhjul. Totalt gir forbrenningsmotoren og de tre elmotorene 581 hk og 646 Nm, så det går virkelig unna.

– Hvor rask er egentlig bilen?

– Toppfarten er oppgitt til 308 km/t, men merkelig nok oppgir man ikke noen akselerasjonstall. Imidlertid kan jeg fortelle at bilen er avsindig rask. Setter man den i launch-modus, så får man et voldsomt slag i magen idet man slipper bremsen, og takket være elmotorene foran som gir firehjulstrekk, så blir aksen helt rå. En Honda-fyr her pratet om 2,9 sekunder fra 0-100, og hvis det stemmer, så vil NSX knuse det aller meste i lyskryssdueller.

Teknologisk spennende

– Andre inntrykk så langt?

– Interiøret er førsteklasses! Rent historisk har jo aldri japanerne vært helt råe på akkurat det. Den første NSX var jo ikke så veldig spennende innvendig, men på den andre siden kan man jo egentlig si det samme om datidens Ferrari 348. Men også Nissan GT-R er ganske så anonym på dette området, så det er gledelig å se at Honda ikke har gjort noen budsjettkutt her.

– Alt ser gjennomført ut, med stilige detaljer og flott finish. I tillegg sitter man kjempegodt, og sikten er svært god til superbil å være. Så det er ingen tvil om at dette også vil være en praktisk superbil, akkurat som sin berømte forgjenger.

Slik kan du få tøff bil til hyggelig pris

– Hva med det motsatte? Noe du reagerer negativt på?

–Nei, egentlig ikke. Jeg registrerer at bagasjerommet er langt mindre enn på forgjengeren, så der har det praktiske aspektet blitt dårligere. Men jeg registrerer også at nye NSX ikke lenger er noen lett bil, noe som jo blir resultatet når man gjør den til en hybrid med tre elmotorer. Så jeg er litt usikker på akkurat det.

– Hadde bilen droppet hybrid-delen, kunne den jo vært 200 kilo lettere. På den andre siden hadde den jo da ikke vært så teknologisk spennende. Nå prater vi tre elmotorer, torque vectoring, 10 ulike kjølere for drivverket, to turboer, trekk på alle fire hjul og nitrinns dobbel-clutch kasse. Kort sagt: Her er det mye teknologi, så kanskje det var verdt den økte vekten? Akkurat det har jeg ikke noe godt svar på ennå, men jeg lover litt mer innsikt når jeg leverer selve testen.

– Da ser vi fram til det. Så får du kose deg i varmen! Ha det bra.

– Det skal jeg gjøre. Heldigvis virker klima-anlegget aldeles ypperlig! So long!

Dette er ikke noe dumt sted å sitte - og særlig ikke når man har en racerbane til disposisjon!
Dette er ikke noe dumt sted å sitte - og særlig ikke når man har en racerbane til disposisjon!

Denne hansken skal gi deg superkrefter