Knuser myte om elbilene

Trodde du de bare brukes til småkjøring?

Tesla Model S (til venstre) og VW e-Golf er blant de mest populære elbilene i det norske markedet. En ny undersøkelse viser at de også blir flittig brukt.
Tesla Model S (til venstre) og VW e-Golf er blant de mest populære elbilene i det norske markedet. En ny undersøkelse viser at de også blir flittig brukt.

Elbilene har for alvor gjort sitt inntog i det norske markedet de siste årene. Godt hjulpet av null avgift, ingen moms og mange brukerfordeler, har de tatt betydelig andel av nybilsalget her til lands.

Per i dag er det rundt 85.000 elbiler i Norge. Dette tilsvarer rundt tre prosent av alle de 2,6 millioner personbilene som ruller på norske veier.

Og det viser seg også at elbilene står for en ganske betydelig del av alle kilometrene som kjøres her til land hvert år.

Årlig undersøkelse

En ny undersøkelse slår nemlig hull på myten om at elbil ikke fungerer til annet enn nærkjøring. Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse blant norske elbileiere, utført av Norsk elbilforening. I årets undersøkelse har 3.422 elbileiere fra hele landet svart på spørsmål om hvorfor de valgte elbil, hva de bruker den til og hva de synes om sin elbil.

– Den største enkeltgruppen har forsikret kjørelengde på mellom 12.000 og 16.000 kilometer. Dette tilsvarer maksimalt 44 kilometer hver dag. Så mange som 1 av 4 er i denne gruppen, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Mange forhandlere vil ikke ta elbiler i innbytte

Noen kjører virkelig langt

Andelene som har forsikret kjørelengde på enten 16.000-20.000 km eller 20.000-30.000 km er ganske like, og utgjør til sammen 37,5 prosent.

Christina Bu er generalsekretær i  Norsk elbilforening. Foto: Scanpix.
Christina Bu er generalsekretær i  Norsk elbilforening. Foto: Scanpix. Foto: Kallestad, Gorm

– Dette slår effektivt hull på myten om at elbilen kun duger til korte turer, fastslår Bu, i en pressemelding.

I det høyeste sjiktet er bilen forsikret for å tilbakelegge 82 kilometer hver eneste dag i løpet av året. Undersøkelsen viser at det er relativt få som kjører under 8.000 – og over 30.000 - kilometer.

Blir bil nummer én

De første elbilene i det norske markedet var små, ukomfortable og lite egnet til annet enn bykjøring. Think og Buddy var blant pionerene. Så kom de store bilprodusentene på banen. Først ut var Mitsubishi i-MiEV som raskt ble en stor suksess i Norge. Deretter løsnet salget for alvor da Nissan kom med sin Leaf.

I dag er Volkswagen e-Golf Norges mest solgte elbil. Utvalget har økt kraftig de siste par årene. Samtidig har Tesla flyttet grensene for rekkevidde på elbiler. Det gjør at mange kan klare seg med én bil, og ikke trenger en bil i tillegg til elbilen.

Tidligere undersøkelser fra Norsk elbilforening har også vist at elbilen i svært mange tilfeller fungerer som familiens bil nummer én, selv om den kanskje i utgangspunktet ble kjøpt inn som et supplement til en bil som går på bensin eller diesel.

Menn stikker av med Teslaen, mens kvinner kjører...

Slik fordeler svarene seg:

Under 8.000 km 238 (6.78 %)

8-12.000 km 803 (22.89 %)

12-16.000 km 868 (24.74 %)

16-20.000 km 671 (19.13 %)

20.000-30.000 km 643 (18.33 %)

over 30.000 km 239 (6.81 %)

vet ikke 46 (1.31 %)

Elbil-favoritten har fått lengre rekkevidde