BYD har mengder av elbiler, og deres e6 brukes både i England og USA. 
BYD har mengder av elbiler, og deres e6 brukes både i England og USA. 

De lager smart-telefoner – nå skal de også lage biler

To av verdens største har slått seg sammen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I business handler det veldig ofte om ikke å stå i ro. Ikke for alle selvsagt. AC/DC kjører f.eks i det samme sporet som de har gjort de siste 30 årene, men selger man teknologi, blir bildet litt annerledes. Mobilgiganten Nokia er jo et godt eksempel på hva som skjer når man ikke henger med. De var suverent størst på mobiler, men tok ikke den nødvendige satsing på smarttelefoner som de burde ha gjort.

Akkurat smarttelefoner gjorde i stedet Apple og Samsung til giganter på mobilmarkedet, men nå har salget av smarttelefoner flatet ut. Det gjør at de begge har kastet sine blikk mot et marked som kan være på vei til å bli virkelig stort: Elbiler. For Samsungs del har også salget av TV-apparater falt betraktelig, et annet område Samsung har vært ledende på.

Tesla-kirkegården

I Norge er jo elbil-markedet kjempestort, men i andre land har det ikke tatt av ennå. Mange kloke hoder tror likevel at elbil kan bli stort i mange deler av verden, og derfor vil både Apple og Samsung være med på moroa.

Apple har i lengre tid jobbet med et hemmelig elbilprosjekt (Project Titan) og de har ansett mange som har jobbet for Tesla. Så mange at Tesla-sjef Elon Musk spydig har kalt Apple for «Tesla-kirkegården».

Dette er et sjeldent syn i Norge

Alle kjøretøyene du ser her er enten helt elektriske eller ladbare hybrider. Alle laget av BYD.
Alle kjøretøyene du ser her er enten helt elektriske eller ladbare hybrider. Alle laget av BYD.

Men nå vil også Samsung være med på elbil-satsingen, og i den forbindelse kjøpte de nylig aksjer for 449 millioner dollar i den kinesiske bilprodusenten BYD. Selskapet er verdens største produsent av elektriske kjøretøyer, foran Nissan.

Tredoble batteriproduksjon

BYD har stor erfaring med elbiler, og har blant annet forsynt Uber-flåten i Chicago med 25 BYD e6. BYD har i tillegg til sine gigantanlegg også produksjonslokaler i USA, og de har uttalt at de vil tredoble sin batteriproduksjon for å være rustet til kamp mot Tesla sin «gigafabrikk».

Så lite sparer du på å råkjøre i trafikken

Samsung Motors heter idag Renault Samsung Motors, og har ikke noe med mobilgiganten Samsung å gjøre. Istedet er fabrikken en innfallsvei for Renault til markedet i Sør-Korea.
Samsung Motors heter idag Renault Samsung Motors, og har ikke noe med mobilgiganten Samsung å gjøre. Istedet er fabrikken en innfallsvei for Renault til markedet i Sør-Korea.

Sammen vil BYD og Samsung utvikle elektriske biler, noe som er musikk i ørene for den kinesiske regjeringen som har sagt at de ønsker et årlig salg på 3 millioner elektriske biler i Kina innen 2025. Samsung har selvsagt stor ekspertise på batteriteknologi, men er også verdensledende på sensorer og displayer, noe som kommer godt med i bilverdenen.

Samsung Motors

Har du vært i Sør-Korea har du sikkert lagt merke til at det ruller en del Samsung-biler på veiene der. Samsung Motors ble grunnlagt i 1994, og var en del av Samsung-gruppen, men da finanskrisen traff Sør-Korea på slutten av 90-tallet, ble man tvunget til å selge. Siden 2000 har selskapet vært kjent som Renault Samsung Motors, etter at den franske giganten tok kontroll.

Således er ikke det Samsung som vi kjenner (smarttelefon og TV) involvert i bilproduksjon, men det kan det altså bli en slutt på nå.

BMW må stoppe leveringen av flere modeller