239 personer var om bord da Malaysia Airlines Flight MH370, på vei fra Kuala Lumpur til Beijing, forsvant fra radaren over Indiahavet.

Det er mange teorier om hva som skjedde om bord. Noen mener det har vært en brann, et trykkfall i kabinen, en kapring eller at en av pilotene styrtet flyet med vilje.

Flyvraket eller de svarte boksene har aldri blitt funnet. Derfor vet ingen hva som skjedde.

Fredag fikk pårørende til de 239 passasjerene beskjed om at letingen etter det savnede flyet er i ferd med å avsluttes. De fikk nyheten i en e-post fra malaysiske myndigheter, skriver CNN.

Søkte på feil sted i to år

Myndighetene i Malaysia, Australia og Kina har tidligere forpliktet seg til å fullføre søket innenfor et område på 120.000 kvadratkilometer i Indiahavet. Det er i dette området man har trodd at flyet styrtet.

Med mindre de gjør konkrete funn i dette leteområdet, innstilles søket.

– Det betyr ikke at vi har gitt opp å finne MH370, sier Malaysias transportminister Liow Tiong Lai ifølge CNN.

Han la til at myndighetene i Kina, Malaysia og Australia vil fortsette å samarbeide hvis det blir gjort interessante funn.

Sannsynligheten for at etterforskerne vil finne vitale deler fra flyet innenfor det nåværende søkeområdet, er liten. Torsdag kom nyheten om at de trolig har søkt på feil plass i over to år.

Tror ikke på styrt-teori

Det nederlandske ingeniørselskapet Fugro har hatt ansvaret for undervannssøket etter MH370. De har lett gjennom et geografisk område på størrelse med Hellas. Jakten på flyet har kostet mer enn 1,1 milliarder norske kroner.

Prosjektdirektør i Fugro, Paul Kennedy, sa torsdag at han ikke lenger tror på teorien om at flyet styrtet brått. I stedet mener han at MH370 har mistet motorkraft og glidefløyet, kanskje så langt som 20 mil.

I praksis betyr det at etterforskerne mener at noen fløy flyet helt til det siste.

– Hvis flyet var bemannet, kan det ha glidefløyet langt. I praksis kan det ha fløyet ut av søkeområdet vårt, sier Kennedy til Reuters.

Teorien støttes imidlertid ikke av flyprodusenten Boeing eller av havarikommisjonene til USA eller Storbritannia.