De har aldri tjent mer penger enn nå
Det skyldes først og fremst én bil.
For seks år siden var det mange som var usikre på hva som egentlig ville skje med Volvo. Etter mange år i Ford-konsernet ble de solgt til kinesiske Geely, et selskap mange ikke engang hadde hørt om.
Var kineserne bare ute etter merkevaren Volvo? Ville de legge ned i Sverige og flytte produksjonen til Kina? Spørsmålene var mange og skepsisen stor.
Styrer mot rekordår
Nå, seks år senere, er det aller meste av skepsisen forduftet. Geely har gjennomført en real snuoperasjon hos Volvo. De har investert enorme beløp i ny teknologi og nye modeller, og det har virkelig begynt å kaste av seg.
Volvo styrer nemlig nå mot et rekordår, både for bilsalg og overskudd.
Første halvår 2016 har salget økt med 10,5 prosent, til 256.563 biler. Enda viktigere for Volvo: De tjener gode penger på disse bilene. Overskuddet er nemlig tredoblet i forhold til samme periode i fjor, opp til 5,59 milliarder svenske kroner.
Hvem er egentlig Geely? Dette skrev vi i 2011
Kan vente kraftig økning
Resultatmarginen er på 6,7 prosent, det er sterkt til bilbransjen å være.
Kanskje aller mest imponerende er det at disse tallene kommer så tidlig i Volvos store snuoperasjon. I fjor lanserte de en helt ny utgave av den store SUV-en XC90. Den har vært en stor suksess fra dag én, og bidrar sterkt til det gode resultatet så langt i 2016.
I år har de også kommet med den helt nye storbilen S90, men den er så fersk at den ikke har rukket å bidra særlig til disse tallene. Tvert imot trekker lanseringskostnader her ned overskuddet noe.
Stasjonsvognutgaven V90 er heller ikke langt unna. Når disse to modellene får opp farten, kan det virkelig være grunn til å vente kraftig økning i Volvo-salget.
Vi har akkurat testet nye V90, les mer om den her:
Møte tysk premium
XC90 har for øvrig solgt nesten 44.000 eksemplarer så langt i år. Med det har det totale salget av nye XC90 passert 84.000, det er et tall Volvo neppe våget å håpe på da lanserte bilen.
Slik sett kunne de heller ikke fått en bedre start på det nye livet etter Ford. XC90 har ikke bare bidratt til høyt salg og penger i kassen. Den er også en viktig imagebygger for Volvo.
Målsetningen med alle nye Volvoer er å kunne konkurrere direkte mot de tyske premiummerkene, Audi, BMW og Mercedes. Den oppgaven har XC90 klart, nå krysser alle hos Volvo fingre for at S90/V90 skal klare det samme.
En mindre SUV er også på vei - her er den: