Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er sjelden stille rundt Tesla-sjef Elon Musk. Nå har han akkurat sendt ut det han kaller "Master Plan, Part Deux". I praksis del to av det som er hans forretningsplan for Tesla. Og det er ikke småtterier.

Her viser Musk igjen at planen hans for Tesla er mye mer enn bare å drive med bilproduksjon.

Musk vil blant annet at Tesla-eierne skal produsere sin egen strøm. Bilene skal bli selvkjørende og ti ganger sikrere enn biler kjørt av mennesker. Og i tillegg til dette skal Tesla utvide modellutvalget sitt, til å ha biler i alle større segmenter.

Leie ut via en app

Musk har også hårete planer for det store deler av den tradisjonelle bilbransjen ser på som en skikkelig hodepine: Nemlig bildeling. Bransjen frykter (med rette) at dette vil føre til at færre kjøper nybil. Så langt har deres taktikk i hovedsak vært å stikke hodet i sanden. Det gjør ikke Musk.

Utgangspunktet hans er enkelt: Å kjøpe og eie bil er kostbart. Samtidig står de aller fleste personbiler stille i 90-95 prosent av tiden. Det er hverken effektivt eller særlig økonomisk. Men det vil Musk gjøre noe med.

Via en app skal Tesla-eierne kunne stille bilene sine til rådighet for andre. Detaljene rundt hvordan dette skal organiseres, sier ikke Musk noe om ennå. Men det skal være effektivt og ukomplisert, både for bileier og de som leier.

Musk understreker at denne formen for utleie/bildeling vil gjøre det langt billigere å eie en Tesla, enten man har kjøpt eller leaset bilen.

Model X er Teslas tredje bilmodell. Etter en rekke forsinkelser er den endelig på plass i Norge.
Model X er Teslas tredje bilmodell. Etter en rekke forsinkelser er den endelig på plass i Norge.

Vi har akkurat testet nye Model X – her kan du lese hva vi mener

Nydelige solcelle-tak

I områder hvor etterspørselen overstiger det Tesla-eierne klarer å dekke (typisk store byer), skal Tesla sette opp sine egen bildelings-ordninger. Målet er at det skal være mulig å leie en Tesla, uansett hvor man er.

En annen viktig faktor her, er at Tesla ønsker at flest mulig av eierne skal produsere sin egen strøm. Her er et annet selskap kontrollert av Elon Musk viktig. SolarCity driver i dag blant annet med salg og montering av solcellepaneler og batterier for lagring av strøm. Musk ønsker at Tesla skal kjøpe SolarCity og han vil samordne disse selskapene i mye større grad enn i dag.

Musk vil selge kundene det han kaller "nydelige solcelle-tak", som fanger opp og lagrer energi. Det handler om en overordnet målsetning: Gjøre verden mindre avhengig av fossile drivstoff.

Vyene og ambisjonene er som alltid når vi har med Elon Musk å gjøre: De er store.

Elon Musk er styreformann i selskapet SolarCity, som han nå ønsker at Tesla skal overta. Målsetningen er blant annet å ta grep om en større del av verdikjeden rundt de elektriske bilene. 
Elon Musk er styreformann i selskapet SolarCity, som han nå ønsker at Tesla skal overta. Målsetningen er blant annet å ta grep om en større del av verdikjeden rundt de elektriske bilene.  Foto: Rashid Abbasi

Ketil lager allerede strøm til elbilen sin

Må gire opp produksjonen

Så langt har Tesla-historien vært preget av en rekke opp- og nedturer. Foreløpig renner pengene ut av kassen, som de også gjør i SolarCity. Musk er derfor avhengig av å overbevise både aksjemarkedet og investorer om at planen hans virkelig kan fungere.

En av de store prøvesteinene blir om Tesla klarer å få i gang produksjonen av kommende Model 3 i tide. Her har rundt 400.000 kunder betalt depositum og bestilt bil. Det betyr at Tesla må gire opp produksjonen sin kraftig og gå fra å være liten nisjeprodusent, til volumprodusent av biler, raskere enn noen andre har gjort før dem.

Det blir garantert ikke enkelt og vil kreve enormt mye av hele Tesla-organisasjonen. Men skal Musk og Tesla klare å leve opp til planene, er de nødt til å lykkes med dette.

Teslas store plan – er den egentlig gjennomførbar?

Model 3 kommer til neste år og blir selve testen på om Tesla klarer overgangen til å bli masseprodusent av biler.
Model 3 kommer til neste år og blir selve testen på om Tesla klarer overgangen til å bli masseprodusent av biler.

Rekordsalget av Model 3 kan gi lange ventelister