BMW stopper nå utleveringen av flere nye biler grunnet feil i bakakselen. 6-serie (bildet) er også berørt. 
BMW stopper nå utleveringen av flere nye biler grunnet feil i bakakselen. 6-serie (bildet) er også berørt. 

BMW må stoppe leveringen av flere modeller

Feil på drivverk gir bråstopp.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For ganske nøyaktig én måned siden måtte BMW tilbakekalle 622.000 biler grunnet problemer med Isofix-festene i baksetet.

Her hjemme var 9.000 biler berørt, og det var SUV-ene X3 og X4 tilbakekallingen gjaldt.

Nå har det dukket opp en ny utfordring for det tyske premiummerket, men heldigvis for BMW gjelder det langt færre biler.

Feil i bakakselen

I følge nettstedet Bimmerpost, som henviser til en epost fra BMW, stoppes nå leveringen av elleve ulike modeller grunnet feil på drivverket, eller nærmere bestemt, bakakselen.

Modellene som er berørt skal være: M2 Coupe (F87), M3 Sedan (F80), M4 Coupe (F82), M4 Cabriolet (F83), 5-serie Sedan (F10 ), M5 (F10), 6 serie Coupe (F13), 6-serie Cabriolet (F12), 6-serie Gran Coupe (F06), M6 Coupe (F13) og M6 Cabriolet (F12).

Det er altså stort sett M-modellene til BMW feilen gjelder. Det betyr at omfanget ikke er like stort som tidligere tilbakekallinger, ettersom sportsbilene ikke akkurat er noen volummodeller.

Toyota med stor tilbakekalling

BMW M3 er én av elleve modeller som er rammet av en feil i bakakselen. Og med 431 hk på bakhjulene, er det jo greit at nettopp drivverket er i orden...
BMW M3 er én av elleve modeller som er rammet av en feil i bakakselen. Og med 431 hk på bakhjulene, er det jo greit at nettopp drivverket er i orden...

Uklart hvorfor

De berørte bilene, som er produsert fra 12. mai til 4. juli i år, skal ha vært på vei ut til kunder, før feilen ble oppdaget og leveringen stanset. Foreløpig vet vi ikke om dette gjelder biler på vei til Norge.

Men har du bestilt en ny M-modell fra BMW innenfor denne perioden er du sannsynligvis berørt.

I følge svenske Teknikens Värld, som først omtalte saken, ligger altså feilen i bakakselen og differensialen. Videre er det uklart hvorfor og hvordan feilen har oppstått. Til sammen skal det gjelde rundt 202 eksemplarer av de nevnte modellene.

BMWs råeste – enkelt og greit