Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er mye som kan bidra til irritasjon i trafikken. De som ligger under fartsgrensen og dermed skaper lange køer bak seg, er blant dem.

Og ikke bare skaper dette frustrasjon. Det kan også føre til farlige situasjoner. For å markere sin misnøye, legger mange seg klin inntil støtfangeren på bilen foran – eller de forsøker seg på hasardiøse forbikjøringer.

Dette er naturligvis farlig, og kan resultere i saftige bøter.

Men hva med de som skaper køene, gjør Utrykningspolitiet (UP) noe når de kommer over slike førere?

Utrykningspolitiet stopper ikke bare de som tramper for hardt på høyrepedalen. Foto: Scanpix.
Utrykningspolitiet stopper ikke bare de som tramper for hardt på høyrepedalen. Foto: Scanpix. Foto: Solum, Stian Lysberg

Lovlig å kjøre 50 km/t i en 110-sone

– Vi har mange patruljer som hele tiden påser at trafikken flyter godt på veiene. Dersom vi kommer over bilister som lager kø, ber vi vedkommende forsøke å øke farten, eller i det minste slippe køen forbi, forteller leder av fag- og metodeavdelingen i UP, Olav Markussen.

Han poengterer samtidig at fartsgrensene er en maksgrense, og at det i utgangspunktet ikke er ulovlig å kjøre for sakte.

– Det er derfor i utgangspunktet fullt lovlig å kjøre i 50 km/t på motorveien i en 110-sone, men hvis det ikke er noen trafikal grunn til dette, vil vedkommende bli bedt om å øke farten. Ved å holde mye lavere hastighet enn fartsgrensen, uten at dette har en trafikal grunn, vil det lett kunne oppstå farlige situasjoner. Politiet kan i graverende tilfeller reagere med anmeldelse og bøter, sier Markussen.

I følge veitrafikklovens paragraf 3, er det nemlig slik at du skal kjøre på en måte som ikke er til hinder for andre.

51 mistet lappen – alle var MENN

Olav Markussen forteller at UP stadig stopper biler som kjører for sakte. Foto: Politiet
Olav Markussen forteller at UP stadig stopper biler som kjører for sakte. Foto: Politiet

– Vi ber bilister gasse på

Det er altså ikke slik at UP kun jakter på råkjørere langs veien. Markussen understreker nemlig at patruljene her til lands også følger med på lusekjøring - ettersom dette kan forårsake mange stygge forbikjøringer og ulykker.

– Det hender ofte vi stopper bilister og ber dem gasse på – spesielt i trafikkfarlige situasjoner med få forbikjøringsmuligheter, forklarer Markussen.

Han understreker nok en gang at lusekjøring kan føre til både anmeldelse og bøter, selv om det ikke er ulovlig å kjøre for sakte.

UP vinket inn de som kjørte for sakte