Seat har i mange år vært problembarnet i Volkswagen-familien. Her i Norge stoppet den regulære importen opp i 2006.
Seat har i mange år vært problembarnet i Volkswagen-familien. Her i Norge stoppet den regulære importen opp i 2006.

10 år siden dette bilmerket forsvant fra Norge

Kan være et lite kupp som bruktbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I forhold til folketall og antall biler som selges hvert år, har vi svært mye å velge mellom i nybilmarkedet i Norge. Alle de store europeiske bilmerkene selges her til lands, i tillegg til et bredt utvalg fra både Japan og Sør-Korea.

Men det finnes ett unntak. Nemlig et merke som trakk seg ut av Norge i 2006, og siden bare har vært å finne i bruktmarkedet: Nemlig Seat.

Ikke god butikk

Dette Spania-baserte bilmerket har vært eid av Volkswagen-konsernet i en årrekke. Det var også Volkswagens norske importør, Harald A. Møller AS, som i mange år tok inn Seat til Norge. Men et stykke ut på 2000-tallet kastet de kortene.

Så ble merket i en periode solgt via Seat Nordic i Norge, men de klarte aldri å få skikkelig fart på sakene. På det meste ble det solgt over 1.000 Seater i Norge i løpet av ett år, men det begynner å bli lenge siden.

Seat forsvant i utgangspunktet ut fordi det ikke var god butikk å selge merket på det norske markedet. Seat fikk etter hvert også en ganske smal produktmiks, dermed ble det mer krevende å selge bilene.

Spørsmål til Benny: – Er det skummelt å kjøpe denne bilen?

Det sydlandske merket

Bilene skilte seg heller ikke tilstrekkelig fra modellene fra VW som de var basert på. Prismessig kom de også litt i skvis i forhold til et annet merke fra VW-konsernet, nemlig Skoda. Da var det ikke lett å selge Seat.

Det hører også med til historien at Seat i en årrekke har vært problembarnet i VW-konsernet. Pengene har rent ut av kassen, til tross for ganske betydelige investeringer. Finanskrisen rammet også Seat hardt, særlig fordi de hadde en stor del av salget sitt sør i Europa, der nybilsalget stupte fra 2009.

VW har aldri helt klart å posisjonere Seat. Ambisjoner om å gjøre dette til det "sydlandske" merket i produktmiksen har feilet. En ting er å vedta noe slikt i styrerommene i Tyskland, det har vist seg å være noe helt annet å få det til å fungere i praksis.

Golf-baserte Leon solgte ganske bra i Norge i flere år. Nå gir den deg mye bil for pengene i bruktmarkedet. 
Golf-baserte Leon solgte ganske bra i Norge i flere år. Nå gir den deg mye bil for pengene i bruktmarkedet. 

Morsom familiebil, men ikke for oss i Norge

Tatt inn av forhandler

I kjølvannet av Dieselgate-skandalen, gikk det rykter om at VW kanskje ville kaste kortene og kvitte seg med Seat. Slik ser det imidlertid ikke ut til at det går. Men i hvor stor grad VW er villig til å tape penger på merket i årene som kommer, er høyst uvisst.

For Seats del blir det svært viktig å både få opp salget og ikke minst sørge for overskudd i årene som kommer.

PS: Det har det siste årene kommet inn noen nye Seater til Norge, via en forhandler i Bærum. I bruktmarkedet er det også en god del biler å velge mellom, her starter prisene på under 10.000 kroner. Generelt er brukt Seat noe av det mer tungsolgte i markedet, men som kjøper kan du få veldig mye bil for pengene.

Her kan du lese mer om den nye, norske satsingen

Dette er SUV-en Ateca som er søstermodell av Volkswagen Tiguan. Dette er en svært etterlengtet modell fra Seat og deres første SUV.
Dette er SUV-en Ateca som er søstermodell av Volkswagen Tiguan. Dette er en svært etterlengtet modell fra Seat og deres første SUV.

Ny SUV: Denne kunne hatt gode muligheter i Norge