Dette er superbilen som vil kjøre i ring rundt enhver Ferrari, Koenigsegg, Porsche, Bugatti eller Lamborghini. Hemmeligheten bak det hele ses halvdårlig skjult oppe i høyre hjørne. En Red Bull Formel 1-bil. Designet av samme mann som har designet superbilen. 
Dette er superbilen som vil kjøre i ring rundt enhver Ferrari, Koenigsegg, Porsche, Bugatti eller Lamborghini. Hemmeligheten bak det hele ses halvdårlig skjult oppe i høyre hjørne. En Red Bull Formel 1-bil. Designet av samme mann som har designet superbilen. 

Dette skal bli den ultimate superbilen

Snart kommer den, gjetter du prisen?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært flere negative nyheter rundt finansene til det gamle stasmerket Aston Martin de siste årene. Noen kritikere har påpekt at merket har lent seg for mye på linken til James Bond, og ikke tatt nok steg for å henge med i tiden.

Men da konsernet i samarbeid med Formel 1-teamet Red Bull viste bilder på sin kommende superbil AM-RB 001, ble det tydelig at Aston Martin ikke bare henger med i tiden, de har gått et solid stykke inn i fremtiden også.

For når bilen går i produksjon som 2018-modell (i en vanlig versjon og i en baneversjon) vil den være den mest avanserte gategodkjente superbil i verden, og istand til å kjøre fra alt av konkurrenter rundt en racerbane.

Selvforklarende navn

Noen superbiler vil kanskje være raskere på toppfart, men ute på svingete veier (eller bane) vil ingen ha en sjans til å henge med AM-RB 001. 
Noen superbiler vil kanskje være raskere på toppfart, men ute på svingete veier (eller bane) vil ingen ha en sjans til å henge med AM-RB 001. 

Navnet AM-RB 001 er selvforklarende. AM for Aston Martin, RB for Red Bull, 001 for å signalisere at dette er deres første bil sammen. Superbilen bygges på en lettvekts-plattform i karbonfiber, og vil ha en V12 som puster uten turbohjelp.

Vekt og effekt er ikke kjent, men Aston Martin opplyser at bilen vil ha ett kilo per hestekraft. Så hvis bilen veier 1000 kg, vil den ha 1000 hk (noe som høres vanskelig ut å oppnå uten turbo, kompressor eller noen form for hybridløsning, så vi får vente å se hva man kommer opp med).

Ingen er bedre enn Newey

Det finnes riktignok konkurrenter som kan matche slike tall, f.eks Koenigsegg, men Aston Martin har et trumfkort som er uslåelig: Adrian Newey. Verdens flinkeste ingeniør når det gjelder racerbiler, og en garantist for suksess. Da Sebastian Vettel tok fire VM-gull på rad fra 2010-2013 var det i Red Bull Formel 1-biler som Newey var ansvarlige for.

På bildet ser man tydelig hvor
På bildet ser man tydelig hvor "enkel" bilen er i sin utførelse. Her handler det om aerodynamikk, om funksjon foran form, og om hvordan man kan pakke inn mest mulig avansert teknologi på minst mulig område, med minst mulig vekt på kjøpet. 

Se hva det åpnes for nå!

Neweys biler har tatt ti konstruktørmesterskap i Formel 1, fordelt på Williams, McLaren og Red Bull, og på listen over verdensmestere i Formel 1 i en bil designet av Newey finner vi Nigel Mansell (1992), Alain Prost (1993), Damon Hill (1996), Jaques Villeneuve (1997), Mika Häkkinen (1998 og 1999) og Sebastian Vettel (2010, 2011, 2012 og 2013).

Sykelig opptatt av vekt

Newey har motorsportverdenens beste hjerne når det gjelder aerodynamikk, samt måten man lager en smart totalpakke for en racerbil (f.eks hvor liten en radiator kan være i forhold til å forsyne motoren med kjøling). Alt dette betyr at Newey garantert vil lage en superbil som vil være aerodynamisk overlegen alle andre superbiler, og som nok også temmelig sikkert vil komme ut med en lavere totalvekt enn konkurrentene.

Dette bildet viser godt hvordan Newey tenker. Aerodynamikk trumfer alt. 
Dette bildet viser godt hvordan Newey tenker. Aerodynamikk trumfer alt. 

Glemt SUV kan være smart kjøp

I tillegg er Newey kjent for å pushe grensene hva angår tekniske løsninger, så den nye superbilen kan komme til å gi mange overraskelser, som f.eks aerodynamikk som justerer seg selv på måter man ikke har sett før på en bil beregnet for gatebruk. Red Bulls mesterhjerne vil også ta seg av fjæringen og girkassen. Newey er sykelig opptatt av vekt, og har selv sagt at en dobbelclutchkasse er helt uaktuell fordi den veier 150 kilo, noe som er altfor mye for hans bruk.

Like rask som en Le Mans-racer

Ifølge Newey er målet at banebil-versjonen av AM-RB 001 skal være like rask som den grommeste klassen på Le Mans, LMP1. For å sette det i perspektiv kan det opplyses at en Porsche 919 LMP1-bil kjører Silverstone på 1:40, mens en Porsche 918 gjør det på rundt 2 minutter. Ergo vil en AM-RB 001 i baneversjon være 20 sekunder raskere rundt Silverstone enn en Porsche 918.

Det er en vanvittig forskjell, og viser at den nye superbilen fullstendig vil parkere alt annet av superbiler hva gjelder rundetider. Newey understreker at man ikke søker høyest mulig topphastighet, så Bugatti Chiron får antagelig beholde tittelen som den raskeste bilen hva angår toppfart.

Bilen vil bli bygget hos Aston Martin i England, og man vil produsere mellom 99 og 150 biler. 25 av disse vil være spesiallaget for banebruk. Ifølge Red Bull består kundelisten av Formel 1-legender, moguler og superstjerner. Prisen er ikke offentliggjort ennå, men ryktebørsen sier rundt 30 millioner kroner. Før avgifter…

Denne har mange nordmenn på ønskelista