Ikke så bøllete og muskuløs som de senere 427-bilene, men for noen mer stilren i uttrykket. 
Ikke så bøllete og muskuløs som de senere 427-bilene, men for noen mer stilren i uttrykket. 

Denne bilen startet galskapen – nå kan den bli din

Ikonisk superbil med spesiell historie selges på auksjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av tidenes mest legendariske sportsbiler er Shelby Cobra. De fleste kjenner den med den voldsomme 427-motoren, godt synlig gjennom fete hjulbuer foran og bak, og et særdeles muskuløst uttrykk.

Men superbilen begynte sitt liv som den engelske sportsbilen AC Ace, som den amerikanske konstruktøren og tidligere racerføreren Carroll Shelby (som vant Le Mans i 1959, før sviktende helse fikk ham til å slutte med racerkjøring) så potensialet i.

Det gjorde at Shelby kontaktet AC i England, og spurte om de kunne bygge den med V8-motor. Det sa de seg villig til, og etter å ha først fått nei fra Chevrolet, fikk Shelby lånt en 260 kubikktommers Ford V8 fra Ford i England, som ble sendt til AC.

Interiøret har en herlig patina. Hvis bare seter kunne snakke...
Interiøret har en herlig patina. Hvis bare seter kunne snakke...

CSX2000 blir til

Motoren ble så montert inn i prototype-chassis CSX2000 i januar 1962, og etter positiv testing ble motoren tatt ut, før CSX2000 ble shippet over til Shelby i Los Angeles i februar 1962. Der monterte Shelbys menn en ny 260 Ford V8, og CSX2000 begynte så en lang karriere i ulike motormagasiner og på ulike messer.

For å gi inntrykk av at Shelby hadde laget flere biler enn tilfellet var, ble CSX2000 ofte omlakkert i ulike sterke farger.

Glemt SUV kan være smart kjøp

Motoren er
Motoren er "bare" en 260 Ford V8. Det holdt allikevel til å kjøre fra alle europeiske sportsbiler i 0-100 sprinten på tidlig 60-tall. 

Den sportslige suksessen lot ikke vente på seg. Cobraen ble raskt et fenomen på racerbaner verden over, og med stadig mer brutale ytelser. Først i form av 289-motoren, og tilslutt den voldsomme 427-motoren. Men noen finansiell suksess ble aldri bilen, og i 1967 sluttet Shelby å importere biler fra AC.

Selges på auksjon

Denne bilen startet hele Shelby-eventyret. Nå kan den bli din. 
Denne bilen startet hele Shelby-eventyret. Nå kan den bli din. 

Men sin aller første Cobra, CSX2000, hadde aldri Carroll hjerte til å skille seg med, og den forble ved hans side helt til gamlefar døde i 2012.

Før han sovnet inn, hadde Shelby bestemt at den første Cobraen skulle auksjoneres bort gjennom hans selskap The Carroll Hall Shelby Trust. Auksjonen vil foregå 19-20 august i Monterey, California, gjennom auksjonshuset RM Sotheby’s.

Gone in 4,2 sekunder

Dette er ifølge enkelte kjennere den viktigste amerikanske sportsbil som noensinne er blitt tilbudt for salg, og prisen vil nok bli deretter. Bilen har godt bevart patina, og interiøret må kunne kalles godt slitt.

AC-logoen er synlig på sentermutterne i eikefelgene.
AC-logoen er synlig på sentermutterne i eikefelgene.

Også eksteriøret har sine bulker og steinsprang, noe som ikke er så rart, da bilen ble utlånt til motormagasiner av Shelby.

Se hva det åpnes for nå!

Road & Track lånte bilen og målte 0-60 mph (0-96 km/t) på 4,2 sekunder, kvartmila på 13,8 sek og ned langstrekka på Riverside nådde man 245 km/t Spektakulære tall i 1962!

Engelske detaljer

For å ytterligere understreke bilens unike stil, kan man se AC-logoen på sentermutteren på eikefelgene, og baklysene fra Lucas står det «Made in England» på (noe som antagelig betyr at de ikke virker).

Vil du eie en av verdenshistoriens mest legendariske biler, er det bare å kontakte RM Sotheby’s. Mer interessant historie og eierhistorikk enn dette, er det vanskelig å overgå…

Denne har mange nordmenn på ønskelista