Av de ulike spesialmodellene finner vi blant annet 1:28 Edition ACR, som ser fryktinngytende ut i sort og rød, med kledelig vinge av det ikke altfor beskjedne slaget.
Av de ulike spesialmodellene finner vi blant annet 1:28 Edition ACR, som ser fryktinngytende ut i sort og rød, med kledelig vinge av det ikke altfor beskjedne slaget.

Endelig tok salget av – men da var det for sent

Nå er det slutt for denne superbilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dodge Viper er en av de aller mest minneverdige sportsbilene fra 90-tallet, og en av de mest legendariske fra det tiåret. Første generasjon gikk fra 1992-2002, mens andre generasjon gikk fra 2003-2010. På slutten av 2009 annonserte man at Viper ville gå ut av produksjon sommeren 2010, etter fallende salg. Det resulterte i en mengde ulike spesialmodeller for å feire slutten på legenden, og mange av disse er svært etterspurte på bruktmarkedet.

Derfor er det kanskje ikke så rart at historien nå gjentar seg. For i 2012 ble 2013-modellen av tredje generasjon Viper vist frem på New York Auto Show. Interessen fra publikum var imidlertid lunken, og modellen solgte dårlig fra dag én. Allerede i oktober 2013 måtte man ta ned produksjonen med 30 prosent, og i april 2014 stoppet man likegodt produksjonen fullstendig i to måneder, for å bli kvitt usolgte modeller som hopet seg opp på lagrene.

Se hva det åpnes for nå!

Man senket også prisen med 15.000 dollar, uten at det hjalp særlig mye. Det kom derfor ikke som noen overraskelse da FCA-konsernet bestemte seg for å avlive Viperen nok en gang. 2017-modellen blir derfor den siste årsmodellen av Dodge Viper.

Snakeskin GTC (i grønt) og VoooDoo II ACR, to av spesialmodellene som ble fort utsolgt.
Snakeskin GTC (i grønt) og VoooDoo II ACR, to av spesialmodellene som ble fort utsolgt.

Fem spesialmodeller

Hva passer da bedre til en slik anledning enn en haug med nye spesialmodeller? Spesialmodeller som alle umiddelbart kaster seg over. Først ut var 1:28 Edition ACR som blir laget i 28 eksemplarer. Alle 28 ble solgt på 40 minutter. Så kom VoooDoo II Edition ACR (nå med tre o'er etter V'en, for å markere forskjellen til spesialmodellen Voodoo fra 2010) hvor alle 31 bilene ble solgt på to timer.

Derfor var denne bilen en revolusjon

GTS-R Commemorative Edition ACR (i hvitt og blått), og 1:28 Edition ACR (navnet henspeiler på rundetidsrekorden på Laguna Seca). 
GTS-R Commemorative Edition ACR (i hvitt og blått), og 1:28 Edition ACR (navnet henspeiler på rundetidsrekorden på Laguna Seca). 

676 biler solgt ifjor

25 eksemplarer av Snakeskin GTC og 100 eksemplarer av GTS-R Commemorative Edition ACR solgte unna på to dager. Til slutt kom 22 eksemplarer av Dodge Dealer Edition ACR som ble solgt på fem dager. Det betyr 206 biler på 5 dager.

Snakeskin ACR blir den sjette spesialmodellen.
Snakeskin ACR blir den sjette spesialmodellen.

Til sammenligning solgte man 241 Vipere i løpet av hele mai måned, og 676 biler i løpet av hele fjoråret. Med andre ord er det butikk i spesialmodeller.

En sjette spesialmodell

Det er da også grunnen til at man lager en sjette spesialmodell kalt Snakeskin ACR, som vil bli laget i 31 eksemplarer. Den vil antagelig bli utsolgt i løpet av svært kort tid.

Dermed blir moralen at folket ikke vil ha Dodge Viper, men de vil veldig gjerne ha spesialmodeller av Dodge Viper.

Denne har mange nordmenn på ønskelista