I oktober kommer den til Norge, helt nye Mercedes E-klasse stasjonsvogn. Nå er prisene klare, de starter på rett under 600.000 kroner.
I oktober kommer den til Norge, helt nye Mercedes E-klasse stasjonsvogn. Nå er prisene klare, de starter på rett under 600.000 kroner.

Denne venter mange norske familier på

Nå vet vi hva den skal koste.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes E-klasse stasjonsvogn har i en årrekke vært favoritten til mange barnefamilier med over gjennomsnittet god råd. Her har de fått en eksklusiv, praktisk og komfortabel bil – med et hav av bagasjeplass.

I år har E-klasse kommet i helt ny utgave. Først ut er sedanen som vi har testet flere ganger allerede. Den har fått veldig mye skryt, og flytter i praksis grensene i denne klassen på flere områder. Den er spekket med komfort- og sikkerhetsutstyr og har et interiør som minst matcher biler i klassen over.

Flere vil ha bensin

Nå er det straks klart for ny stasjonsvogn også, og det vil overraske oss mye om ikke dette blir en bestselger i klassen.

Mercedes kaller den selv den mest intelligente stasjonsvognen de noen gang har laget.

Likevel er ikke prisene avskrekkende. De starter på 585.000 kroner: Innstegsmodellen heter E 220 d, den har 2-liters dieselmotor på 184 hestekrefter.

Bensin er på full fart opp også i denne klassen. Her starter prisene på 590.000 kroner, for E200 som har 184 hestekrefter fra en 2-liters bensinmotor.

Også de i baksetet har følelsen av å kjøre på første klasse.
Også de i baksetet har følelsen av å kjøre på første klasse.

Naboen tror kanskje du har kjøpt vanlig stasjonsvogn...

Et av de største bagasjerommene

Interiøret i nye E-Klasse har som sagt fått mye skryt. Her er det en rekke innovasjoner, der de to mest iøynefallende er de doble høyoppløste skjermene og de berøringsfølsomme betjeningsknappene på rattet.

Nye E-Klasse stasjonsvogn skal i tillegg være en av best lydisolerte bilene i sin klasse.

Med en kapasitet på 670 til 1820 liter, har bilen et av de største bagasjerommene i segmentet. Trenger du sjuseter en gang i blant, kan du også velge en tredje seterekke som er utfellbar, for to ekstra barn. Den ekstra seterekken er tilgjengelig fra utgangen av 2016.

Såkalt EASY-PACK bakluke er en del av standardutstyret og kan åpnes og lukkes raskt og enkelt ved å trykke på en knapp for komfortabel lasting i bagasjerommet.

Mercedes har virkelig fått dreis på interiørdesignet sitt, E-klasse setter ny standard i sin klasse.
Mercedes har virkelig fått dreis på interiørdesignet sitt, E-klasse setter ny standard i sin klasse.

Rålekker – og etter to år er det nesten halv pris

Avansert standardutstyr

Som den nye E-Klasse sedan er stasjonsvognen også full av intelligente kjøreassistanse- og sikkerhetssystemer. Active Brake Assist, som advarer føreren mot uventede situasjoner og bremser dersom det er nødvendig, er inkludert som standard. Det samme er ATTENTION ASSIST, som varsler om føreren virker trøtt og ukonsentrert, samt Crosswind Assit som sørger for at bilen ikke trekkes ut av kjørebanen ved sidevind.

Andre høydepunkter er blant annet høyoppløselige LED-matrix frontlykter med 84 individuelt justerbare lysdioder. Disse vil automatisk belyse veibanen med eksepsjonelt skarpt lys - uten å blende andre trafikanter. Nye E-Klasse vil også være den første i sitt segment med luftfjæringssystemet AIR BODY CONTROL. Dette systemet sikrer gode kjøreegenskaper og stabilitet selv når farten øker.

Kommer i oktober

Ved markedslansering vil nye E-Klasse stasjonsvogn være tilgjengelig med tre motoralternativer, E 220 d, E 200 og E 250. Utover høsten og inn i 2017 vil komme et bredere utvalg av motoralternativer.

På listen finner vi også E 350 d og den ekstremt spreke nye Mercedes-AMG E 43 4MATIC med hele 401 hestekrefter, som oppleves som en sportsbil samtidig som den har all den plassen du trenger i en fullverdig familiebil. Her er ikke prisen klar ennå, men her snakker vi noe ganske annet enn innstegsmodellene!

Som vanlig når vi snakker tysk premiumbil, er det viktig å ta høyde for ekstrautstyr når man vurderer kjøp. I praksis betyr det at det ikke er enkelt å komme noe særlig under 700.000-750.000 kroner for en "ferdig" bil, det er fullt mulig å bruke mye mer enn det også.

Nye E-klasse stasjonsvogn er for øvrig på plass i Norge i oktober.

Her kan du lese hvorfor vi gir nye E-klasse terningkast 6

Plass er naturligvis viktig i en stasjonsvogn. Nye E-klasse har 670 liters bagasjerom, før du eventuelt begynner å felle ned bakseter. 
Plass er naturligvis viktig i en stasjonsvogn. Nye E-klasse har 670 liters bagasjerom, før du eventuelt begynner å felle ned bakseter. 

Tøffere utgave: Dette kan bli en hit i Norge