Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Håvard Grønberg, som jobber med nybilsalg av Audi hos Albjerk Bil i Drammen, har nettopp landet sitt største enkeltsalg gjennom hele karrieren: En spekket Audi R8 Plus, som har en prislapp på 2,7 millioner kroner.

– Det er før rabatter. Men likevel, dette er en kostbar doning, forteller Håvard.

Han er ikke den eneste som opplever økende interesse for dyre og eksklusive biler. Stadig flere forhandlere rundt om i landet spesialiserer seg på eksotiske sportsbiler, superbiler og ekstreme luksusbiler.

Her er luksusbilen Audi aldri laget!

Genuint interesserte

Audi R8 hører til blant superbilene. Det gjelder ikke minst Plus-utgaven med sine 610 hk, som det er snakk om i dette tilfellet.

– Hva kjennetegner de som kjøper en slik bil?

– For det første er de geniunt bilinteressert, også har de tilgang på billig kapital.

Lavere avgifter på store motorer

En annen faktor som bidrar til å friste kunder, er at avgiftssystemet har endret seg de siste årene. Nå er det mindre avgift på store motorer. Det gir økt etterspørsel.

Resultatet av det er at det for eksempel i Drammen er at det allerede er solgt en S8, en RS3 og intet mindre enn tre eksemplarer av RS6.

Slik ser doningen ut. Forskjellen fra utgående modell er ikke stor rent designmessig, men ytelsene er blitt betydelig hvassere.
Slik ser doningen ut. Forskjellen fra utgående modell er ikke stor rent designmessig, men ytelsene er blitt betydelig hvassere.

Alle disse modellene koster fra èn million kroner og oppover. Høyt oppover.

Denne politibilen kan du bare glemme å kjøre fra

Råskapen ble avgjørende

Mannen som handlet R8-en nylig, lar seg intervjue, men vil ikke stå fram med navn.

– Hva var det som gjorde at du bestilte denne bilen?

– Jeg er veldig interessert i bil. Da jeg fikk prøve denne, og se hvor rå den er, samtidig som den er lettkjørt og komfortabel når du ønsker det, så ble jeg rett og slett solgt.

– Hvorfor vil du ikke stå fram med navn?

– Jeg har ikke noe behov for at alle skal vite at jeg eier en slik bil. Men dette er en guttedrøm og noe jeg unner meg i godt voksen alder.

Vinterkjøring

Den ferske R8-eieren må vente noen måneder på bilen sin. Beregnet ankomst er rundt september. Da er sommersesongen på hell. Men R8 er en bil som slett ikke må parkeres på vinteren. Den har Audis velkjente quattro firehjulsdrift.

– Har du bestilt den med vinterdekk?

– Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om det enda. Det er jo litt synd å bruke en slik bil på vinteren, men samtidig spørs det om jeg klarer å ha den stående i garasjen en hel vinter uten å bruke den.

Det skjønner vi godt …

Dette er den raskeste bilen Audi noensinne har laget