Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke mye som får opp pulsen mer i trafikken, enn de som på død og liv skal ligge LIMT opptil bakfangeren og "trøkke". Det er både farlig og som regel helt uten effekt.

Det vil si, én ting er kanskje like irriterende: De som snegler seg avgårde under fartsgrensen, midt i veibanen og uten det minste hensyn til at køen bygger seg opp bak dem.

Og i tilfelle du skulle lure på det: Begge deler er farlig, og begge deler kan ende opp med at du får bot. Eller du kan faktisk miste sertifikatet.

UP: 8 av 10 synder med dette

Mange som synder

La oss ta det første først: Det med å holde riktig avstand til bilen foran er helt avgjørende for å ha en trygg reise. Likevel synder svært mange mot den enkle tresekunders-regelen.

Vi har snakket med UP om dette flere ganger. Deres beskjed er klar:

Hvis du ligger ett sekund bak bilen foran, risikerer du å få bot på 5.200 kroner, pluss tre prikker. Hvis en kjører lastebil eller US-SUV er det samme reaksjon om avstanden til bilen foran er halvannet sekund, ettersom dette er tyngre kjøretøy som har lengre bremselengde.

Og dessuten: Minskes avstanden til et halvt sekund, så kan førerkortet bli beslaglagt.

Holdt på å sprenge UP i lufta

Blir mye rykk og napp

Et annet problem med å ligge alt for tett opptil bilen foran, er at det blir både uøkonomisk og ukomfortabelt.

– Resultatet av slik kjøring er gjerne at en må bruke bremsen i stedet for å bare lette på gassen hver gang bilen foran senker farten. Det betyr mye rykk og napp, og sliter mer på bremsene, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Da Broom gjennomført en spørreundersøkelse om dette, viste avstemningen at over 80 prosent irriterer seg over at andre bilister ikke overholder tresekunders-regelen.

Lusekjøring: Ikke forbudt

Men noen ganger føler en kanskje at det ikke er noen utvei. At bilen foran rett og slett kjører så sakte at den trenger litt "hjelpe" til å få opp farten.

Lusekjøring er også en uting i trafikken. Men det som er viktig å huske, er at det ikke er ulovlig å kjøre litt under fartsgrensen.

Likevel kan det ende med at du blir vinket inn av politiet.

– I tilfelle kan du få beskjed om å forsøke å holde fartsgrensen, eller i det minste passe på å slippe køen bak forbi med jevne mellomrom. Slik kan en unngå unødvendig farlige situasjoner, sier Broom-Benny.

Her er politiets nye superlaser

Kan resultere i bot

I ekstreme tilfeller kan du faktisk blir anmeldt og straffet for lusekjøring også. Ifølge veiloven paragraf 3, er det nemlig slik at du skal kjøre på en måte som ikke er til hinder for andre.

Hvis bilen bak gjør tydelige tegn på at han eller hun vil forbi, når du kjører under fartsgrensen, plikter bilen du å la dem slippe forbi ved en passende anledning.

Hvis du ikke slipper de bak forbi, risikerer du faktisk både bot og førerkortbeslag.

PS: Hvis du kjører på motorveien, så husk at det å kjøre forbi på høyre side ikke er lov. Det kan straffes med både bot og prikkbelastning.

Det er kun ved køkjøring, der det går litt i rykk og napp, at du kan kjøre forbi i høyre felt.

Slik sjekker du avstanden til bilen foran

Når bilen passerer for eksempel en lyktestolpe, så skal du kunne telle tusen-og-en, tusen-og-to, tusen-og-tre før du selv passerer den samme stolpen.

Da har du riktig avstand

Reaksjonstiden til sjåføren er beregnet til ca 1 sekund, men kan variere mye fra person til person

Avstand :

1 sekund i 80 km/t tilsvarer drøye 22 meter

3 sekunder i 80 km/t tilsvarer drøye 66 meter

Stopplengde:

Personbil i 80 km/t på tørr asfalt: ca 54 meter

Personbil i 80 km/t på våt asfalt: ca 88 meter

Skjerpende omstendigheter :

Hvis du ikke overholder riktig avstand til bilen foran i regn eller snø, eller har dårlige dekk, kan reaksjonene fra politiet skjerpes ytterligere

– Hva er straffen for å sage ned en fotoboks?