Det var tendens til landesorg da den forsvant. Men det er ikke nødvendigvis slutt for den seiglivede modellen ennå.
Det var tendens til landesorg da den forsvant. Men det er ikke nødvendigvis slutt for den seiglivede modellen ennå.

Sjekk hvilken bil-legende som kan gjøre comeback

En entusiastisk milliardær har kommet på banen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ryktene hadde gått i årevis. Ryktene om at den folkekjære Land Rover-modellen Defender, med røtter helt tilbake til 1948, skulle forsvinne.

Men bilen viste seg å være mer seiglivet enn løvetann. Det var liksom ikke mulig å få has på den.

Oppgraderinger, dispensasjoner og ikke minst lobbyvirksomhet og sterke krefter, holdt liv i modellen. År etter år, etter år...

Men 29. januar i år var det ubønnhørlig over. Da trillet den aller siste Defenderen av samlebåndet og ut gjennom fabrikkportene i den etter hvert legendariske bilfabrikken i Solihull, England.

Land Rover Defender: 65 år gammel – men helt ny

Mangemilliardær

Det var tilløp til landesorg. Et nesten 70 år gammelt bileventyr var over og en legendarisk modell var borte for godt.

Trodde vi.

Men som nevnt – denne modellen er seig. Kanskje vil den makte å reise seg nok en gang? Sterke krefter jobber nemlig for et comeback.

Det er den britiske avisen Sunday Times, som skriver at mangemillionæren Jim Ratcliffe har vært i samtaler med toppledelsen hos Jaguar/Land Rover. Målet er å få satt bilen i produksjon igjen. Hjemme i England.

Det er ikke klart om Ratcliffe vil kjøpe hele produksjonslinjen, eller bare rettighetene til å kunne bygge den. Selve produksjonen av Defender var som bilen selv, gammeldags. Her var det uvanlig mye manuell jobbing. Den var virkelig håndbygget.

Ratcliffe er grunnleggeren av det kjemiske firmaet Ineos og er god for flere milliarder. Nå skal ha være villig til å bruke deler av denne kjempeformuen på å få Defender i produksjon igjen.

Dette skrev vi rett før modellen ble nedlagt

Arvtageren lar vente på seg

Vil den komme på veien igjen? Det blir i så fall tidenes bil-comeback. 
Vil den komme på veien igjen? Det blir i så fall tidenes bil-comeback. 

Ratcliffe mener at det er for galt at en legendarisk modell blir nedlagt på grunn av at den ikke klarer nye, strenge avgasskrav, og at det går an å gjøre noe med. Det har han trolig rett i.

Det som kanskje er verre å gjøre noe med er kravene til kollisjonssikkerhet. Defender er en gammel konstruksjon, her er det mye som må endres på.

Men klarer han å få til dette, skal vi være de aller første til å bøye oss i hatten, som det heter. Det hadde vært mer enn kult om modellen kom i produksjon igjen. Selv om det sikkert blir i mindre skala enn tidligere.

Dessuten ser det ut som at den etterlengtede etterfølgeren til Land Rover Defender lar vente på seg. Nå så snakkes det om 2018 eller kanskje 2019. Men heller ikke her er noe sikkert.

At den godeste Ratcliffe er en sann entusiast er det i alle fall liten tvil om. Hva tror du milliardæren kjører til daglig? Jaguar? Bentley? Rolls-Royce? Nope – du har nok sikkert allerede gjettet det. Han kjører en av de sist produserte Land Rover Defenderne!

Vi har kjørt Land Rover Defender - les testen her: