Det norske folk vil ha luksusbiler. Nye Lexus RX har en salgsøkning på nesten 600 prosent. 
Det norske folk vil ha luksusbiler. Nye Lexus RX har en salgsøkning på nesten 600 prosent. 

Ny modell – og da eksploderte salget

Øker med nesten 600 prosent i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bil er viktig for oss nordmenn. Vi koster gjerne på oss litt når doningen i garasjen skal fornyes. Mye utstyr, mye komfort og en liten dose status er noe mange ønsker seg.

Det viser salgstallene for status-merker her hjemme med all tydelighet.

Det rett og slett en liten kjøpefest på nybil akkurat nå. Det er registrert over 64.000 nye personbiler i Norge så langt i år, mot 60.000 samme periode i fjor. Vi må helt tilbake til jappe-tiden og toppåret i 1986 for å finne maken. Ikke siden den gang har det blitt solgt flere nye biler her til lands.

Dyre statusmerker som BMW og Mercedes har en tydelig vind i seilene og selger nå veldig bra. Men også japanske Lexus har vind i seilene om dagen.

Aldri har vi kjøpt mer Mercedes i Norge

Pluss 584,6 prosent!

I Norge har antall registreringer av den helt nye SUV-en RX som ble lansert i vinter, økt kraftig. Faktisk med så mye som 584,6 prosent, med en enda sterkere ordrebank.

Det er en bil som med sin hybride drivlinje og dermed gunstige avgifter har en fra-pris på 770.000 kroner.

– Vi har ambisjoner om å levere rundt 300 eksemplarer av RX til kunder i år, mens vi leverte kun 15 enheter i 2015, sier informasjonssjef Espen Olsen hos den norske importøren, i en pressemelding.

Lexus NX sto for hoveddelen av salget da den var helt ny i fjor. Den har hatt en noe svakere utvikling hittil i år, med minus 34,6 prosent.

– Vi er ikke helt tilfreds med resultatene for NX-salget i år, men med økt markedsføring og fokus på modellen har vi tro på en økning utover høsten", forteller Olsen videre.

Det er ikke bare i Norge at Lexus selger bra. Lexus Europe solgte 36.405 biler i de første seks månedene av 2016. Det er en økning på 16 prosent sammenlignet med første halvår i fjor. Dette i et premium-marked som økte 12 prosent i Europa.

Disse bilene kjøpe vi mest av i fjor:

Denne Lexusen med en startpris på 770.000 kroner har en voldsom salgsvekst. 
Denne Lexusen med en startpris på 770.000 kroner har en voldsom salgsvekst. 

– Mange lar seg friste

– Det skrives mye om nedkjøling i norsk økonomi, og normalt sett skal det raskt merkes på bilsalget. Men slik er det altså ikke nå. Det kan nok også tyde på at det totale økonomiske bildet ikke er så negativt som noen vil ha det til, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

– Når det gjelder produkter, har vi fått en rekke elbiler og hybridbiler inn på markedet de siste årene. Slik som nye Lexus RX 450h. På grunn av avgiftssystemet kommer disse gunstig ut, sammenlignet med tradisjonelle bensin- og dieselbiler. Mange av dem framstår som gode kjøp. Dermed er det mange som lar seg friste, avslutter Skogstad.

Les også: Lexus - bilmerket som ble dømt nord og ned: