Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi befinner oss i West Sussex, langt sør i England og godt ute på landsbygda. Landskapet er grønt og frodig, stedet bærer preg av gammelt grevskap, ørsmå landsbyer og en god del bondegårder hvor sauehold ser ut til å være hovednæringen.

Veiene trafikkeres sort sett av gamle traktorer, møkkete Land Rovere og en og annen Vauxhall. Det er som kjent det Opel heter i denne delen av verden.

Lakken heter Storm Gray og gjør bilen anonym, men kjennere ser allikevel at denne Ford Fiestaen er litt spesiell. 
Lakken heter Storm Gray og gjør bilen anonym, men kjennere ser allikevel at denne Ford Fiestaen er litt spesiell. 

Det funket på 80-tallet ...

Vi står her med en grå og dermed litt anonym nykommer – men som allikevel stikker seg ut. Bilen er den helt nye Ford Fiesta ST200. En liten rakker av en bil.

Veldig kort fortalt så fant Ford ut at de skulle sette en motor med 200 hestekrefter inn i Fiestaen. Som tenkt, så gjort.

Selvfølgelig med oppgradert, lavere hjuloppheng, tilpassede bremser, store hjul, sportsratt, sportsseter, emblemer, spoilere etc. Rett og slett en god, gammel GTI-oppskrift har de fulgt her.

Dette funket godt på 80-tallet. Det funker like godt i dag. Dette er rett og slett barnslig moro! I alle fall på disse veiene som er så smale at når du møter en bil så subber sidespeilet i vegetasjonen på siden. Vi kjører tidvis i en grønn tunnel langs mosegrodde steingjerder og med bare trekronene over oss, mens veien slynger seg gjennom det bølgete landskapet.

Med denne skulle Ford utfordre BMW og Mercedes

Rattet på den "fordømte siden" kan sammen med kjøring på "feil side" av veien by på utfordringer... 
Rattet på den "fordømte siden" kan sammen med kjøring på "feil side" av veien by på utfordringer... 

Imponerende grep

Motoren er en 1,6-liter og yter som nevnt 200 hestekrefter. Nok til at den lille, lette bilen gjør 0-100 km/t. på kjappe 6,7 sekunder. Mens toppfarten, som vi ikke er i nærheten av å få testet, er 230 km/t.

Sauene ser ut som små ulldotter når vi passere åpne jorder i godt driv. Motoren oppleves som kvikk og rask nok på disse veiene. Girkassen er presis, selv om skiftene må utføres med en litt utrent venstrehånd. Responsen fra den elektroniske servostyringen er det også lite å utsette på. Passe tung og den gir tydelige tilbakemeldinger på hva forhjulene holder på med.

Hjulene er 17-tommere og de sorte, tøffe felgene er skodd med 205/40 x 17 dekk som holder veigrepet imponerende godt. Et omarbeidet bakhjulsoppheng reduserer krengingen. Her er det 15 millimeter lavere, men stivere fjæring, og ikke minst eTVC-systemet. Det bremser det indre forhjulet i sving, for å unngå understyring, det at fronten sklir ut i sving.

Ford Mustang er en av de morsomste nybilene du kan kjøpe

Det er lett å trives bak rattet her. Foto: Jamieson Pothecary
Det er lett å trives bak rattet her. Foto: Jamieson Pothecary

– En BMW passeres på feil side...

Etter en stund blir man varmere i trøya og ST200 piskes kanskje litt i overkant hardt på de smale veiene av en litt overiverig norsk motorjournalist med bredt smil og mørke solbriller.

Det er lite trafikk på kvelden, så vi bruker hele veibanen, Fiestaen og jeg. I en sving som delvis er dekket av vegetasjonen møter vi plutselig en BMW som også kommer vel fort. Det er i alle fall det vi tror...

Ettersom venstrekjøring er en øvelse som sjelden praktiseres og det faktum at gammel vane er vond å vende, særlig når man kjører fort og skvetter, så passeres BMW-en på det som er feil side i England, men som er helt riktig både i EU og Norge.

Vi vet ikke helt om puben var målet, eller om BMW-eieren bare trengte å døyve sjokket. Men vi ser i alle fall igjen BMW-en utenfor den lokale pub-en en stund senere...

Bilen er som skapt for litt aktiv kjøring på de smale og svingete veiene ...
Bilen er som skapt for litt aktiv kjøring på de smale og svingete veiene ...

Denne Forden er en krutt-tønne på fire hjul

En frekk, liten rakker ...

Motoren byr også på en "overboost", altså ekstra effekt på henholdsvis 15 hestekrefter og 30 Nm i inntil 20 sekunder.

Fakta: Ford Fiesta ST 200

  • Motor: 1,6-liter bensin
  • Effekt: 200 hk / 290 Nm
  • 0-100 km/t: 6,7 sekunder
  • Toppfart: 230 km/t.
  • Forbruk: 0,61 l/mil.
  • L / B / H: 397,5 - 170 - 145,6 cm.
  • Pris fra : 343.000 kr.

I forhold til en alminnelig Fiesta ST er ST 200 ett sekund raskere fra 50 -100 km/t i fjerde gir. Både draget i motoren og lyden fra den levner liten tvil om at dette er en maskin som liker å piskes litt.

Interiøret i den lille Fiestaen kjenner vi igjen fra standardutgaven, men her er det allikevel mer påkostet. Godt ratt, skikkelige sportsseter i deleskinn fra Recaro gir det hele et løft.

Det er liten tvil om at Ford har har laget en skikkelig frekk liten rakker. Her får man uvanlig mye moro og kjøreglede for omtrent samme pris som du må betale du må betale for ett hjulsett til en Ferrari. Dog helt uten sammenlikning for øvrig...

Ford Sierra XR4i - bilen som ga vanlige folk vinger

Forsetene i ST200 er like gode som de ser ut som. 
Forsetene i ST200 er like gode som de ser ut som. 

Storm-Gray

343.000 er det Ford forlanger for det som vel på sett og vil må sies å være en komplett moro-pakke og en svært verdig etterfølger til 80-tallets lille rakker fra Ford. Nemlig Fiesta XR2i.

Det er bare en ting vi stusser litt på . Fargen. Den heter Storm-Gray. Det ser nesten ut som om bilen ramlet av samlebåndet før den kom fram til lakkboksen og at den bare er grunnet. Er den litt kul, eller bare rar? Det er spørsmålet vi aldri klarte å konkludere på.

Skal du ha Ford Fiesta ST200 – så har du ikke noe valg. Det er denne fargen du får. Dermed basta!

Les også: Dette er Forden ikke engang entusiastene kjenner til