Sjelden råtass du kan spare mye penger på

Her kan du gjøre et smart kjøp

Opel sine OPC-modeller blir ofte litt glemt. Nå kan du gjøre et lite kupp på denne Zafiraen, om du har litt tålmodighet... Faksimile: Finn.no
Opel sine OPC-modeller blir ofte litt glemt. Nå kan du gjøre et lite kupp på denne Zafiraen, om du har litt tålmodighet... Faksimile: Finn.no

Første generasjon Opel Zafira kom på markedet i 1999 og var en typisk fornuftsbil. Skreddersydd for familier med behov for mye plass, og mange andre ting å bruke penger på enn bil.

Noen kruttønne var den heller ikke, men modellen var svært tidlig ute blant flerbruksbilene og flyttet grenser både i forhold til plassutnyttelse og fleksibilitet.

Ved lansering av annen generasjon Zafira, for elleve år tilbake, skjedde det derimot ting. Nye motorer og et friskere design er blant dem.

Samtidig presenterte Opel sitt performance center (OPC) sin versjon av bilen. Og når det står OPC i vongkortet på en Opel, er det et sikkert tegn på at du finner rimelig heftige saker under panseret.

Det ser kanskje ut som en helt ordinær flerbruksbil, men nei. Her skjuler det seg blant annet en rampete motor under panseret. Foto: Finn.no
Det ser kanskje ut som en helt ordinær flerbruksbil, men nei. Her skjuler det seg blant annet en rampete motor under panseret. Foto: Finn.no

Anonym versting

I skrivende stund finner vi nærmere 200 Zafiraer til salgs på bruktmarkedet, men kun tre av disse er en vaskekte OPC-versjon.

Bilen vi har funnet er en 2007-modell, utstyrt med manuell girkasse og en 2-liters bensinmotor. Den yter friske 241 hk, takket være OPC sine modifikasjoner. Her snakker vi rett og slett om en anonym versting!

Bilen har rullet 133.000 kilometer og er akkurat EU-godkjent etter storservice. Prisen lyder på 109.900 kroner, noe som er forholdvis gunstig for en potensiell familieracer. Det er nemlig én hake med bilen. Den mangler bakseter.

Opel Astra OPC: Opels nye versting

Et kupp

Selv om bilen enn så lenge er registret som toseter, derav en ganske hyggelig pris, kan du likevel gjøre et kupp. Med på kjøpet får du nemlig alle baksetene, helt gratis.

Fire sylindere, 2 liter og 241 hk. Moro? Ja. Foto: Finn.no
Fire sylindere, 2 liter og 241 hk. Moro? Ja. Foto: Finn.no

Og jo, du må i utgangspunktet betale en god dose avgifter dersom du ønsker å bygge om varebilen til personbil. Men disse reduseres trinnvis ettersom bilen blir eldre. Dersom kjøretøyet har vært registrert i Norge i over 10 år, slipper du dessuten helt unna ekstrakostnadene.

Det betyr at du kun trenger å vente knappe fem måneder, før du helt gratis kan montere baksetene. Da har du plutselig spart mye penger, og samtidig sikret deg en sjelden råtass av en familiebil.

Her kan du se hele annonsen

Godt utstyrt

Selgeren som holder til i Mogreina, skriver at bilen er påkostet masse den siste måneden og nevner blant annet: Fabrikkny BorgWarner turbo, nye fjærer foran, bremseskiver og klosser bak.

Eksemplaret vi har funnet er også godt utstyrt fra fabrikk med Recaro bøttestoler, karbondetaljer, IDS plus (elektronisk styrte støtdempere) og avtagbart hengerfeste. Nye dekk og felger rundt om medfølger også.

Opel Zafira høres med en gang lite spennende ut, men med OPC-emblemet på bakluka, snakker vi rett og slett om en underholdene OG praktisk bil. Finfin kombinasjon, eller hva?

Om knappe fem måneder slipper du unna alle avgifter dersom du ønsker å montere baksetene i varebilen. Foto: Finn.no
Om knappe fem måneder slipper du unna alle avgifter dersom du ønsker å montere baksetene i varebilen. Foto: Finn.no

Test Opel Mokka: Ny tøffing i SUV-klassen