Mercedes nøyer seg ikke med én AMG-versjon av nye C-klasse Cabriolet. Nei, her kan du velge mellom tre utgaver! 
Mercedes nøyer seg ikke med én AMG-versjon av nye C-klasse Cabriolet. Nei, her kan du velge mellom tre utgaver! 

Her er sommerbilen som starter på en million kroner

Men så er det heller ingen vanlig Mercedes.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes har sterkte cabriolet-tradisjoner. De kan vise til en lang rekke eksklusive og takløse modeller, flere tiår bakover i historien.

De kan også vise til like lange og stolte motorsport-tradisjoner.

Men man skal som kjent ikke hvile på sine laurbær. Det gjør da heller ikke Mercedes. De er inne i en svært aktiv periode og nye modeller kommer nærmest som perler på snor fra det tyske premiummerket om dagen. Siste nytt er en modell som kombinerer det takløse med det sporty.

Mercedes-AMG lanserer nå tre nye familiemedlemmer i den takløse versjonen av C-Klasse.

Vill:

Mercedes-AMG C 43 4MATIC Cabriolet

43-modellene til Mercedes-AMG er ment å bygge bro mellom de tradisjonelle motoralternativene og de mest ekstreme variantene fra Affalterbach.

Mercedes-AMG C 43 4MATIC cabriolet drives av den nye 3-liters V6 twin-turbomotoren fra Mercedes og yter 367 hestekrefter.

Denne motoren har blant annet nanoslide-belegg på innsiden av sylindrene, en innovasjon hentet direkte fra Formel 1-motorene til Mercedes AMG Petronas. Det gir lavere innvendig friksjon.

Videre har bilen alle de assistansesystemene man kjenner fra C-Klasse, samt en rekke AMG-spesifikke egenskaper.

Mercedes C-klasse cabriolet har fire seter og brukbar plass til både passasjerer og bagasje.
Mercedes C-klasse cabriolet har fire seter og brukbar plass til både passasjerer og bagasje.

Vi har kjørt årets kuleste sommerbil!

Verre:

Mercedes-AMG C 63 Cabriolet

Mercedes-AMG C 63 Cabriolet tilbyr en unik kjøreopplevelse med sin 4-liters V8 bi-turbomotor med 476 hestekrefter. Denne kraftpakken flytter bilen fra 0-100 km/t på kun 4,2 sekunder.

Bilen er 64 millimeter bredere foran og 66 millimeter bredere bak sammenlignet med en standard C-Klasse cabriolet. Det gir plass til større hjul, større bremser og annet hjuloppheng. Alt sammen sørger for at bilen ligger bedre og tettere på veien og gir en utpreget sportslig kjørefølelse.

Takket være understellet AMG Ride Control, som består av adaptiv demperjustering, oppleves C 63 cabriolet uvanlig smidig på svingete veier.

Dette var også en kul Mercedes - for 40 år siden

Om du av en eller annen grunn ikke skulle like vinden i håret, så ser bilen slik ut med taket oppslått.
Om du av en eller annen grunn ikke skulle like vinden i håret, så ser bilen slik ut med taket oppslått.

Verst:

Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet

Den siste versjonen er C-klasse-familiens absolutte råskinn, Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet.

Modellen er utstyrt med den samme motoren som sitter i sportsbilen AMG GT S og yter hele 510 hestekrefter. V8 biturbomotoren tar bilen fra 0-100 km/t på utrolige 4,1 sekunder.

I tillegg til alle de samme AMG-spesifikke egenskapene og sikkerhetssystemene vi kjenner fra C 63 Cabriolet, leveres også S-modellen med ekstra sporty elementer som blant annet valgfri "RACE"-modus, som gir de optimale innstillingene for utfordrende turer og som spiller på bilens fremtredende racing-aner.

Videre har S-modellen ytterlige sporty egenskaper som skiller den fra C 63 Cabriolet, som kraftigere bremser, dynamiske motorfester og elektronisk differensialsperre på bakakselen.

Slik ser prisene og spesifikasjonene ut på nye Mercedes C-Klasse AMG cabriolet. Smaker det - så koster det. 
Slik ser prisene og spesifikasjonene ut på nye Mercedes C-Klasse AMG cabriolet. Smaker det - så koster det. 

Les også: Med denne blir du førstemann på stranden