ELEKTRISK: Tesla-sjef Elon Musk slår tilbake mot autopilotkritikken. Foto: Scanpix
ELEKTRISK: Tesla-sjef Elon Musk slår tilbake mot autopilotkritikken. Foto: Scanpix Foto: BOBBY YIP

Tesla-sjefen fyrer opp batteriene etter kritikken: – Vi kunne reddet en halv million menneskeliv!

Elon Musk (45) gnistrer mot kritisk journalist: – Vær så snill, bruk fem minutter på den fordømte matematikken før du skriver en artikkel som misleder leserne»

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla-sjef Elon Musk raser etter en kritisk amerikansk artikkel om dødsulykken i mai, da en Tesla sviktet med autopiloten på.

Kritikk

I en artikkel publisert i Fortune Magazine denne uken stiller journalisten seg kritisk til at Tesla ikke offentliggjorde dødsulykken før i slutten av juni da det ble klart at den den amerikanske trafikksikkerhetsadministrasjonen NHTSA ville etterforske ulykken.

Magasinet antyder at selskapet ønsket å holde dødsulykken hemmelig til etter at Tesla var på børsen i midten av mai og tilbød markedet ekstra aksjer for å få inn mer penger til å gjennomføre sin ambisiøse produksjonsplan av Model 3.

Musk slår tilbake

Når journalisten også antydet at kanskje ikke autopilotsystemet til Tesla var så sikkert heller, kortsluttet Tesla-sjefen og fyrte av følgende tweet til redaktør Alan Murray på sin personlige konto:

«Hvis du er så bekymret for dødsulykker i trafikken som grunnlag for priser på børsen, hvorfor ingen artikler om én million+ i året dødsfall fra andre bilprodusenter?»

Musk sikter til at dødsulykken som skjedde med autopiloten i mai er den første dødsulykken av sitt slag, og at sammenliknet med dødsulykkestatistikken er det langt farligere å kjøre uten autopilot, enn det er med.

Hevder Tesla redder liv

I en email-utveksling mellom Tesla-sjefen og journalisten som skrev artikkelen, skriver Musk:

«Sannerlig, hvis noen hadde brydd seg om å regne på tallene (tydeligvis gjorde ikke du det) ville de innsett at av én million dødsulykker per år på verdensbasis, omtrent en halv million mennesker ville vært reddet dersom Teslas autopilot var alment tilgjengelig. Vær så snill, bruk fem minutter på den fordømte matmatikken før du skriver en artikkel som misleder leserne»

DØDSBILEN: Bildet viser Joshua Brown bak rattet i sin selvkjørende Tesla Model S et halvt år før dødsulykken. Foto: Scanpix
DØDSBILEN: Bildet viser Joshua Brown bak rattet i sin selvkjørende Tesla Model S et halvt år før dødsulykken. Foto: Scanpix

Forsøkene med selvkjørende biler har foregått i flere år med et autopilotsystem som selv skal oppdage farer i trafikken og reagere deretter.

Autopiloten sviktet

Noe gikk imidlertid galt i den 7. mai i år da en Tesla Model S ikke oppdaget at en trailer stod stille foran den på motorveien. Bremsene ble ikke aktivert og bilen braste rett i traileren.

I dag begynte amerikanske NHTSA sin innledende etterforskning av ulykken for å avdekke hva som gikk galt da 40 år gamle Joshua Brown omkom på veien i Florida den 7. mai i år.