Aftenposten legger seg flate etter plagsomt telefonsalg

Aftenposten benytter seg av automatisk oppringing – et system som gjør at flere numre ringes opp på samme tid. Her fra avisens lokaler i Akersgata. Foto: Rikke Etholm-Idsøe/TV 2
Aftenposten benytter seg av automatisk oppringing – et system som gjør at flere numre ringes opp på samme tid. Her fra avisens lokaler i Akersgata. Foto: Rikke Etholm-Idsøe/TV 2
Aftenposten prøvde å selge avisen over telefon, men la på da de som ble ringt tok telefonen. – Dette er lett ulovlig, sier Forbrukerombudet.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Aftenposten er Norges største abonnementsavis, og benytter seg blant annet av telefonsalg for å selge flere aviser.

Da Erik Dahl (29) fra Lørenskog ble oppringt av Aftenpostens telefonselgere, tok han telefonen, før avisen la på.

En halvtime senere skjedde det samme.

– Det er veldig irriterende og frustrerende å få disse oppringningene og ikke snakke med noen når jeg svarer, sier Dahl til TV 2.

Legger på hvis du svarer for sent

Aftenposten benytter seg av automatisk oppringing – et system som gjør at flere numre ringes opp på samme tid, og samtalen går til den første som tar telefonen. Når den første telefonen blir tatt på Aftenpostens senter, blir de andre lagt på.

Dahl tok til Twitter for å uttrykke sin frustrasjon, og Aftenpostens svar var: «Det telefonsalg. Mange nr ringes opp samtidig, og samtalen bare går til den første som svarer. Men nå får du kattegif:».

«Kattegifen» (internettfenomen med levende bilde av en katt) uteble, men svaret til avisen satte sinnene i kok på det sosiale mediet.

Ulovlig praksis

Flere mener Aftenpostens praksis er ulovlig, og får nå støtte av Forbrukerombudets fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.

– En slik fremgangsmåte er lett ulovlig i henhold til markedsføringslovens paragraf 2. Det er i strid med god markedsføringsskikk, sier Skjelbostad til TV 2, som poengterer at saken ikke er behandlet hos ombudet.

Første ledd i markedsføringslovens paragraf to statuerer at i begrepet god markedsføringsskikk «legges det vekt på om markedsføringen krenker allmenne etikk- og moraloppfatninger, eller om det tas i bruk støtende virkemidler».

I Forbrukerombudets veiledning om regelverket ved telefonsalg heter paragraf 3.7 at automatiske oppringinger ikke er lovlig når det ikke er noen til å svare kunden:

«Automatiserte oppringningssystemer må ikke programmeres på en slik måte at det ikke er nok tilgjengelige selgere til å innlede samtalen med alle som svarer (såkalte «stumme oppringninger»). I motsatt fall vil praksisen kunne være i strid med mfl. § 2, som forbyr markedsføring i strid med god markedsføringsskikk», står det i veiledningen.

Skaper frustrasjon

Veiledningen eksisterer fordi telefonsalg ofte oppleves som plagsomt, ifølge Forbrukerombudet.

– Telefonsalg er i utgangspunktet en henvendelse som folk flest ikke ønsker. Det ser vi gjennom undersøkelser og at to millioner har reservert seg mot telefonsalg. Likevel er det mange som ikke har reservert seg som lovlig kan ringes, og hvis man svarer og det er ingen i andre enden gir det en ubehagelig følelse og frustrasjon, sier Skjelbostad.

– Eldre kan bli skremt, lure på hva som skjer og hvem som ringer. Vi har også sett ulovlige svindeltelefoner, blant annet med folk som utgir seg for å være Microsoft eller andre firmaer, sier Skjelbostad.

– Et spøkelse fra fortiden

Forbrukerombudet er overrasket over at Aftenposten benytter denne fremgangsmåten for å selge aviser.

– Min umiddelbare reaksjon var at dette er et spøkelse fra fortiden. Det er veldig sjeldent at vi hører om automatiserte telefonoppringninger i telefonsalg, sier hun.

Aftenposten eies av Schibsted. Salgs- og markedssjef i Schibsted Norge Siri Holstad Johannessen sier til TV 2 at de nå vil justere den automatiske oppringningen slik at mottaker ikke skal oppleve en såkalt stum oppringning.

– Aftenposten skal holde seg godt innenfor markedsføringsloven. Vi har jevnlig kontakt med Forbrukerombudet og er medlem i Nordma for å kvalitetssikre det arbeidet vi gjør. Vi ønsker på ingen måte å operere utenfor loven. Når det er sagt, er teksten det ble henvist til i en kommentar på Twitter en veiledning fra Forbrukerombudet, sier salgs- og markedssjef Johannessen, og sikter til en Twitter-melding som viste til Forbrukerombudets veiledning om regelverket for telefonsalg.

Straffes ikke

Schibsted opplyser at de har benyttet seg av automatiske oppringninger i telefonsalg av Aftenposten i flere år. Det er kun Aftenposten det gjelder av Schibsted-avisene.

Forbrukerombudet har mulighet til å ta saken videre. I ytterste konsekvens vil det føre til at Aftenposten blir ilagt forbudsvedtak med tvangsmulkt, altså at de vil få en bot som gjør at det ikke ville lønnet seg for dem å bryte markedsføringsloven.

Dette vil imidlertid ikke skje.

– Vi ser at Aftenposten har lagt seg flate, og ser ingen grunn til å ta det videre hvis de nå fikser det. Det er ikke et problem vi har opplevd på lenge, sier Skjelbostad.

– Bare økonomiske grunner

En av dem som kritiserte Aftenposten på Twitter var Øyvind Reinertsen. Han har jobbet i telefonselgerbransjen i ti år, senest i 2008. Han mener også at praksisen er ulovlig.

– Det er et kjent fenomen, og Aftenposten gjør det bare av økonomiske grunner. Jeg synes ikke noe om det, selv om jeg har drevet med det selv. Vi er alle forbrukere, og liker ikke å bli plaget. Jeg vil heller snakke med det mennesket, sier Reinertsen til TV 2.

Aftenposten innrømmer at de har benyttet automatiske oppringninger for å spare penger.

– Telefonsalg er en kostbar salgskanal. Automatisk oppringning gjør kanalen mer effektiv slik at vi kan holde kostnadene nede og gi kunden et bedre tilbud, sier Johannessen i Schibsted.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook