Sjekk den vanvittige Tour de France-dietten til Chris Froome

Sky-kokk Henrik Orre er en viktig del av suksessen til Chris Froome.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tour de France er en kraftanstrengelse av de sjeldne. I løpet av tre uker skal rytterne sykle over 3500 kilometer i Frankrike, Spania, Andorra og Sveits.

For å henge med er det svært viktig at rytterne får i seg nok mat før, underveis og etter etappene. I løpet av de tøffeste dagene bør syklistene få i seg rundt 8000 kalorier. Henrik Orre, som lager mat for Team Sky i Tour de France, forklarer hva rytterne spiser i løpet av en dag.

– Rytterne spiser konstant. Frokosten består av havregrynsgrøt, som de gjerne topper med ferske bær, nøtter og tørkede frukter. I tillegg spiser de omelett, tre egg, ost og litt skinke. Ved siden av det har de en god porsjon pasta eller ris. På bordet står det smoothie, som gir sukker i form av fruktose. De drikker også melk og juice. Etter dette spiser de gjerne et par brødskiver med syltetøy. Det er en rimelig tung frokost, sier Orre.

Rytternes spise-dag fortsetter på vei til startområdet.

– I bussen spiser de gjerne en gel, en bar og litt yoghurt, forteller han.

Se hvordan det gikk da TV 2s reporter prøvde å spise Tour-dietten til Sky i videovinduet øverst!

Får dobbel espresso-gel
Når etappen er i gang er det viktig at rytterne får konstant påfyll med karbohydrater.

– Underveis i løpet har de veldig tydelige retningslinjer på hvor mye og hvor ofte de bør spise. Det avhenger litt av hvor tøff etappen er. Vi har en regel på at rytterne skal ha mellom 75 og 90 gram med karbohydrater per halvtime. I drikken har vi forskjellige blandinger med forskjellig sukkerinnhold. Det varierer mellom 40 gram og 70 gram per halvliter drikke. Rytterne må spise en riskake eller en bar som gir dem 25 ekstra gram. Til sammen skal mat og drikke gi rytterne mellom 75 gram og 90 gram per halvtime.

– Når det nærmer seg finalen må de ha mer. Da må de ha gel med enda mer sukker. Vi har noen dobbel espresso-gels som gir rytterne 150 gram kalorier i en gel, legger Orre til.

Spisingen fortsetter i bussen på vei tilbake til hotellet.

– Det er kjempeviktig at restitueringsprosessen kommer i gang med en gang. I det øyeblikket rytterne går av sykkelen står massørene klar med en proteinshake-aktig flaske. Den skal rett ned med en gang. Når de går inn på bussen serverer vi smoothie basert på yoghurt, ferske bær og proteinpulver. Etter de har dusjet og slappet av får de en boks jeg har laget klar på morgenen. Den inneholder enten kylling, laks eller tunfisk. Det skal være en ren proteinkilde. I tillegg er det nykokt ris og pasta i bussen. De må spise i bussen, for det tar litt tid før vi kommer til hotellet, sier Orre.

– Middag pleier å være i ni-tiden etter noen timer med massasje. Den er bygget opp etter hvordan dagen etter ser ut. Er det en spurtetappe trenger de litt mindre karbohydrater. Om det er en knallhard fjelletappe kan de ikke slurve. Karbohydater er bensinen. Det er den de brenner. Hvis de bare spiser grønnsaker, biff og salat er de garantert tomme dager derpå, sier han.

Straffes for slurv
Konsekvensene hvis man ikke spiser riktig kan være katastrofale (i sykkelsammenheng). Uten mat og drikke, duger nemlig helten ikke.

– 2. etappe i Criterium du Dauphiné er et godt eksempel på det. Wout Poels følte seg bra, men tenkte at det ikke var så farlig å spise litt for lite om morgenen. Det var veldig varmt, og det ble kjørt hardt. Han gikk tom og var borte første dag. Et klasseeksempel på hva som skjer hvis man slurver litt.

For å unngå at rytterne blir matlei må Orre hele tiden passe på å servere rytterne forskjellige måltider.

– Variasjon er kjempeviktig. Det er kanskje det som er vanskeligst for meg. Jeg må fornye meg hver dag. Det er umulig at noen ting ikke går igjen i løpet av tre uker, men variasjon kan være en utfordring.

Tour-leder Chris Froome er tynnere enn de fleste, men det betyr ikke at han ikke hiver innpå Orres mat.

– Froome er veldig takknemlig. Jeg har aldri opplevd at han ikke har likt noe. Han er glad i at det er litt sterkt. Froome er glad i mat og spiser store porsjoner, selv om mange ikke tror det. Kaffemaskinen er hjertet i lastebilen, men Froome drikker ikke noe særlig kaffe. Han drikker te, men de andre gutta er veldig opptatte av kaffe, forteller Orre, som har travle dager under Tour de France.

– Jeg står opp i sju-tiden. Frokosten starter rundt åtte. De siste sitter til lagbussen kjører til start. Rundt klokken ti drar rytterne avgårde, og da må vi rydde og pakke sammen. Det er ganske mye logistikk.