Norske eiere med Tesla Model S P85D skal ha 700 hk, nå viser tester at 237 av disse mangler. Illustrasjonsfoto.
Norske eiere med Tesla Model S P85D skal ha 700 hk, nå viser tester at 237 av disse mangler. Illustrasjonsfoto.

Mangler 237 hk: Norske Tesla-eiere kan få erstatning

Superbilene har for lav effekt – kundene raser.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har lenge vært kjent at ytelsene i Tesla Model S P85 som har – eller i alle fall skulle hatt 700 hk, har gjort eierne både sinte og frustrerte.

Grunnen er så enkel som at bilen ikke leverer tilsvarende krefter som oppgitt. På papiret skal nemlig bilen gjøre unna 0-100 km/t på bare 3,2 sekunder.

Føler seg snytt

Eierne har gjentatte ganger påpekt og klaget på at en eksklusive elbilen ikke er i nærheten av å holde det som ble lovet. Kunden har dermed ikke fått det de har betalt for, og føler seg følgelig snytt. Faktisk har eierne hevdet at effekten kan være opptil 20 prosent under fabrikantens opplysninger.

Tesla har så langt avfeid alle krav som grunnløse.

Men nå viser flere uavhengige tester at effekten likevel er for lav. Resultatet viser nemlig at den reelle effekten er på 436 hk, ikke 700 hk som oppgitt.

Nå har flere norske Tesla-eiere har vært i kontakt med Forbrukerrådet. De konkluderte med at bevisbyrden for den påståtte lavere effekten var opp til eierne å bevise. Senere ble saken videresendt til Forbrukertvistutvalget (FTU).

Tilkjent erstatting på 50.000 kroner

Et vedtak herfra kan være rettskaftig slik at saken kan bli tatt videre i rettssystemet, men hvis vedtaket blir stående kan det skape presedens for fremtidige saker. Det skriver vg.no

Så langt har dette endt med at tre norske Tesla-eiere har fått delvis medhold i Forbrukertvistutvalget. Disse bileierne har under dissens blitt tilkjent 50.000 kroner.

Benny Christensen, Bilekspert i Broom, hvordan ser du på denne saken?

– Hvis det er slik at det faktisk er feil motoreffekt og kundene har fått mindre enn hva de har betalt for, så er selvfølgelig ikke dette mer enn rett og rimelig.

– Da synes jeg heller ikke beløpet på 50.000 er for høyt - snarere tvert i mot, sier Christensen.

– Det er ingen tvil om at veldig kjøpte denne bilen nettopp på grunn av effekt og ytelser. Derfor er det enkelt å forstå skuffelsen, sier han videre.

Tesla Model S P85 D: - Det råeste jeg har kjørt!

Avvik på 237 hestekrefter

Men saken er også mer komplisert enn så, om vi skal tro bileksperten.

– Ja, det som gjør dette spesielt, og slik sett blir stridens kjerne, er jo at bilen har to elmotorer. Dermed får vi to forskjellige måter å regne ut effekten på.

– Slår man sammen effekten av de to motorene så blir det 700 hestekrefter. Kall det gjerne samlet effekt. Systemeffekten når de to motorene jobber sammen er derimot på 436 hestekrefter.

– Avviket er altså på hele 237 hestekrefter, alt etter hvordan man regner dette sammen.

– Her burde Tesla vært tydeligere på differansen på samlet effekt og systemeffekt, sier Christensen videre.

Tesla mener forskjellen har liten praktisk betydning, og at bilens ytelser er som oppgitt fra fabrikk.

Forbrukertvistutvalget var ikke enige og mener avviket er betydelig. Utvalget mener også at de to måtene å regne ut effekten på skaper forvirring blant kundene, skriver vg.no videre.

Her er Teslas nye SUV i Norge!

Nederlag

– Slik sett blir kanskje det mest riktige her å se på ytelsene framfor bare på effekten. Flere tester utført av motorpressen viser at Tesla-råskinnet leverer akselerasjon som oppgitt. Det skal derfor bli spennende å se hva som skjer videre i denne saken, sier Christensen.

Nå skal Tesla bruke de neste ukene på en gjennomgang av konklusjonen fra Forbrukertvistutvalget.

– Jeg vet absolutt ikke, men mitt tips er at de kommer til å anke dette videre oppover i systemet. Det å utbetale erstatning til kundene tror jeg Tesla vil se på som et stort nederlag for ett nytt og innovativt merke, som de tross alt er, poengterer Christensen.

Les også: Olav (73) er aller først med Tesla Model X: