Porsche har akkurat lansert nyeste generasjon Panamera. 
Porsche har akkurat lansert nyeste generasjon Panamera. 

Dette blir drømmebil for mange

Sjekk den nye familie-raceren!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selv om mange Porsche-entusiaster ikke var like begeistret for Panamera tilbake i 2009, fikk i alle fall den kontroversielle bilen likevel massiv oppmerksomhet.

Det var ikke bare grunnet design og imponerende prestasjoner, men også fordi Porsche gikk inn i en helt ny bilklasse.

I dag, 7 år senere, er det endelig klart for andre generasjon Panamera – og her har det skjedd ting!

Nå nærmer det seg helt ny Porsche Panamera.
Nå nærmer det seg helt ny Porsche Panamera.

Interiør i toppklasse

Porsche har gått nøye til verks og forbedret hver minste detalj i nye Panamera. Samtidig har tyskerne vært tydelig på at bilen kun skal optimaliseres, ikke gjøres om.

På utsiden er det ingen tvil om at designet fremstår strammere og mer helhetlig kontra forgjengeren. I front er luftinntakene tydeligere markert, med skarpe linjer.

Men det er bak vi finner den største forandringen på eksteriøret. Her er baklyktene strekt over hele bredden, akkurat som på nye 911 Carrera 4.

På innsiden finner vi også viktige endringer. Her har nemlig en solid haug med knapper måtte vike til fordel for en felles infotainment-skjerm. Det gjør omgivelsene langt mer oversiktlig og moderne inne i cupeen.

Interiørt følger Porsche strømmen. Unødvendige knapper fjernes og erstattes med en større skjerm. Dette syns vi ser riktig så fint ut!
Interiørt følger Porsche strømmen. Unødvendige knapper fjernes og erstattes med en større skjerm. Dette syns vi ser riktig så fint ut!

Luksusbil med sportsbil-prestasjoner

Porsche lover at nykommeren vil kjøre bedre, både med tanke på motorutrustning og understell. En av nyhetene her er nemlig en ny type luftfjæring med tre ulike kammere som jobber uavhengig.

Funksjonen styres via Mode Switch-knappen på rattet, hvor en kan velge mellom Normal, Sport, Sport Plus og Individual. Selv oppsummerer Porsche nyheten som en luksusbil med sportsbil-prestasjoner.

Hva gjør brukt drømme-SUV med lommeboken?

Helt nye motorer

I første omgang kan Panamera leveres med tre ulike biturbo-motorer. Alle er nyutviklet for å gi maksimal effekt og samtidig lavere utslipp.

I Panamera Turbo finner vi en 4-liters V8-er med 550 hk, mens Panamera 4S får en 2,9-liter V6-er som leverer 440 hk. Dette er for øvrig 20 hk mer enn dagens versjon.

Om diesel står deg nærmest tilbyr Porsche naturligvis dette også – i form av åtte sylindere, 422 hk og hele 850 Nm.

Alle tre motorene kombineres med Porsches populære 8-trinns PDK-dobbeltclutch-kasse.

Den karakteristiske hekken er vel bevart, men baklysene dekker nå hele bredden. Under skjuler det seg dessuten en enorm spoiler.
Den karakteristiske hekken er vel bevart, men baklysene dekker nå hele bredden. Under skjuler det seg dessuten en enorm spoiler.

Spektakulær vinge

Panamera får også en solid hekkspoiler, som tilpasser seg kjørestil og hastighet.

Utfra de første bildene ser den også rimelig spektakulær ut - med tanke på "familie-raceren" Panamera tross alt er.

Porsche Panamera: Har tapt seg 700.000 kroner på to år